
WestminsterResearch
http://www.westminster.ac.uk/westminsterresearch

 

Media ‘Globalization’ as Survival Strategy for Authoritarian 

Regimes In the Arab Middle East

Sakr, N.

 

This is a copy of the author manuscript of a chapter published in: Flew, T., Iosifides, P. 

and Steemers, J. (eds.) Global Media and National Policies: The Return of the State, 

Basingstoke, Palgrave Macmillan. pp. 173-189, 2016.  Reproduced with permission of 

Palgrave Macmillan.

This extract is taken from the author's original manuscript and has not been edited. The 

definitive, published, version of record is available here: 

http://www.palgrave.com/gb/book/9781137493941

The WestminsterResearch online digital archive at the University of Westminster aims to make the 

research output of the University available to a wider audience. Copyright and Moral Rights remain 

with the authors and/or copyright owners.

Whilst further distribution of specific materials from within this archive is forbidden, you may freely 

distribute the URL of WestminsterResearch: ((http://westminsterresearch.wmin.ac.uk/).

In case of abuse or copyright appearing without permission e-mail repository@westminster.ac.uk

http://www.palgrave.com/gb/book/9781137493941
http://westminsterresearch.wmin.ac.uk/
repository@westminster.ac.uk


1

Media ‘Globalization’ as Survival Strategy for Authoritarian 

Regimes 

in the Arab Middle East 
Naomi Sakr

Introduction

In his book about the impossibility of doing journalism ‘as we know it’ in a dictatorship, Joris 

Luyendijk makes an important point about the terminology journalists have at their disposal. 

The regimes in police states use ‘labels that are familiar to us: president, parliament, police, 

party’. But, he says, ‘an altogether different system hides behind this façade’ (Luyendijk 

2010: 240). A similar mismatch applies to terms such as state, public and market, when 

used in relation to politics and media systems in the Arab world. It is customary to hear that 

large parts of the Arab media are ‘state controlled’. In fact they are controlled by 

governments with very little in the way of popular mandate or legitimacy. Indeed, such 

conflation of state and government calls to mind Abrams’ advice (1988: 79-81) that we 

should recognise the ‘idea of the state’ as an historical construct that seeks to attribute 

‘unity, morality and independence to the disunited, amoral and dependent workings of the 

practice of government’. As for the notion of a ‘public’, this becomes elusive in situations 

where the people’s opinions and agency are suppressed. The surrogate term ‘Arab street’, 

used frequently in US media in the 1990s and 2000s, implied ‘volatility and irrationality’ on 

the part of Arab public opinion and invited publics elsewhere to ‘dismiss or mischaracterize’ it 

(Regier and Khalidi 2009: 11-12). The term ‘market’ is also problematic. It camouflages 

politically-imposed distortions designed to prevent popular media outlets or artefacts that 

challenge governments from accessing the advertising income they need to achieve 

financial viability (Sakr 2007: 181-88).

Any discussion of Arab media that relies on terms like ‘state’ and ‘market’ thus inevitably 

risks slippages in meaning.  But there is a further complication when discussing 

globalization, to the extent that media in the Arab region already operate transnationally, and 

have done so for generations, by virtue of the shared Arabic language. Nineteenth century 

newspaper owners could flee repression in one part of the Ottoman Empire and resume 

business in another. Radio propaganda broadcast from Nasser’s Egypt a century later 

sparked a Saudi Arabian backlash with pan-Arab effects. A twenty-first century proliferation 

of offshore Arab satellite television channels, staffed by expatriate Arab presenters, could 

escape national restrictions and still engage viewers not only in their own language but also 

with the voices and views of their compatriots. With the rapid growth of Arab emigration in 



2

recent decades, the Arab region’s transnational media system expanded accordingly, 

developing a quasi-global reach. Hence there has long been a stimulus for forms of 

globalization arising from inside Arab media, large swathes of which are controlled directly or 

indirectly by governments. 

This chapter therefore rejects the assumption that what is often dubbed ‘media globalization’ 

acts against the capacity of Arab governments to shape national media policies and 

frameworks. Instead it investigates whether forces routinely seen as driving globalization 

have actually served to buttress authoritarian national controls. These forces include 

transnational media business corporations, the bureaucracies of international organisations 

that seek to coordinate media regulation among states, and global non-governmental 

organisations (NGOs) involved in media freedom advocacy. The study begins by reviewing 

some arguments about the nature of globalization processes affecting Arab media and then 

draws on these to analyse evidence of where exactly decisions have been taken about:  

management of ‘private’ media; inter-regional harmonization of media policy norms; and civil 

society efforts to promote media freedom. 

‘Liberalized’ authoritarianism and global elites: how Arab media are implicated 

Parts of the Arab region have been ‘ensnarled in great power politics’ (Brown 1984: 3) since 

the start of the nineteenth century.  Quoting Leon Carl Brown’s strong language about the 

distinctive and unremitting nature of this entanglement, Clement Henry and Robert 

Springborg (2001:8) note that a ‘tradition of external intervention’ defines the Middle East 

and North Africa more effectively than either Islam or Arab culture. ‘Outside parties vying for 

commercial, cultural, or strategic influence’ put indigenous business elites at risk, offered 

selective foreign ‘protection’ to local minorities and thereby exacerbated sectarianism, and 

often withdrew from colonial relationships without any sense of closure that would have 

endowed national governments with public confidence and political legitimacy (ibid: 9-11). 

Western commentators today are prone to overlook this history and its legacy of local 

resentment, especially among Arab activists whose predecessors’ efforts at political reform 

were thwarted by Western backing for local ruling elites. 

Post-colonial Arab political arrangements became tied to trade deals in arms and oil that 

suited European and US governments, with Arab petrodollars paying for fighter jets or 

deposited in Western banks and recycled through the World Bank and International 

Monetary Fund (IMF).  These institutions then pushed for economic liberalization in countries 

like Algeria, Egypt, Jordan, Morocco and Tunisia. Edward Abedian (2014) notes that the 

form of liberalization prescribed in World Bank and IMF Structural Adjustment Programmes 



3

‘reduced government spending on schools, medicine, factories and farming, in favour 

of privatization, but left lucrative state construction projects and large military budgets 

intact. Elite officials, politicians, the military and construction magnates made 

lucrative gains, while the region’s general population saw no material reward’.

In the Arab world, predictions that domestic politics would be overhauled through exposure 

to the assumed dynamism of the international economy proved misconceived. This was not, 

as Toby Dodge explains, because the region was somehow ‘culturally or politically immune 

to either democracy or globalization’. It was because Arab regimes, interested first and 

foremost in their own survival, made the concession of allowing ‘indigenous capitalists to 

become junior members of the ruling elite’. This gave birth to a ‘”liberal” authoritarianism’, in 

which the state ‘retreated from the economic sphere in order to guarantee its dominance in 

the political sphere’ (Dodge 2002: 170). Business leaders enriched by this retreat were tied 

to the regime. Those who benefited from the relaxation of state media monopolies 

consequently had little appetite to exploit their newfound media voice to challenge the 

political status quo. 

US and European support for authoritarian power structures in countries like Egypt, Tunisia 

and Saudi Arabia, implicit in arms deals and security pacts, was based on a belief that these 

supposedly pro-Western regimes were good for Western security. When the suicide attacks 

against US targets on 11 September 2001 suddenly upturned those assumptions, Western 

governments and aid donors shifted in 2003-04 to a new approach, dubbed  ‘democracy 

promotion’. This incorporated a sizeable media component, with support for journalism 

training, media freedom advocacy and so on. But promoting democracy is not the same as 

promoting stability in the short term.  Although established democracies may be stable, 

democratization can be a bumpy process. Ultimately, in the words of Eberhard Kienle (2010: 

167), it may be surmised that the European Union (EU, and we might add the US) ‘never 

made up its mind to choose between democracy and stability’ in the Arab world. 

Like neo-liberal globalization, so-called democracy promotion further helped to entrench 

what Laura Guazzone (2009: 356) has described as a ‘pattern of interaction between the 

international system and the internal dynamics of the [Arab] region’. Interaction derives from 

the way in which so-called ‘global civil society’ acts as a ‘driver of globalization’ because of 

its role in creating new transnational processes of policy-making (Stone 2008: 10). Here 

again, elitism is the order of the day. On the US side, a 1990s study found that philanthropic 

foundations supporting journalism had an ‘intricate web of relationships with government, 

business, academic and military leaders who move back and forth in policy positions’, and 

that those in their orbit seldom questioned the system that ‘produces both the benefits of 



4

industrial capitalism and its terrible costs’ (Pratte 1997: 138). On the recipients’ side, 

according to Diane Stone, professional grant-making bodies such as the Ford Foundation, 

with their ‘elite’ forms of associational life and high international profile, are not only 

hierarchical, but ‘accessible primarily to those with resources; that is wealthy, westernized 

professionals and their agencies’ (Stone 2008: 11). 

Under the relationships fostered by US-based — and partly US government-funded — grant 

making bodies like the Ford Foundation and Internews, Arab civil society groups working for 

media freedom and development become dependent on foreign grants and isolated from 

local support. Shadi Hamid (2010) argues that the ‘mode of NGO empowerment’ pursued in 

this manner is ‘flawed and often aimless’. He attributes the flaws to three factors: first, many 

NGOs are co-opted by Arab governments with the aim of controlling change rather than 

instigating it; secondly, those that are not co-opted are subject to government monitoring and 

intervention; and thirdly, NGOs are only allowed to operate in the Arab region if they are 

renounce all political activity (ibid). These factors were not changed by the uprisings of 2011. 

Thus, with the unfreezing of US military aid to Egypt shortly after the swearing in of former 

army chief Abdel-Fattah al-Sisi as president in 2014, the US government once again found 

itself financing simultaneously both an Arab government with a record of suppressing free 

speech and civil society groups interested in promoting it.    

In Arab Gulf states, unlike those on the Mediterranean, public policy advocacy by non-

government actors is extremely rare. Any such activity that exists requires the direct 

patronage of ruling elites. Instead, globalization of media institutions and journalistic 

practices is apparent in business deals. Examples include the recruitment of US universities 

to teach journalism and media studies in Qatar and the United Arab Emirates (UAE), 

collaboration with US and UK-based media institutions in establishing news ventures partly 

or wholly owned by members of the Abu Dhabi and Saudi Arabian ruling families, and — in 

the case of Prince Alwaleed bin Talal and Rupert Murdoch —shareholdings in each other’s 

companies.  Alwaleed’s shares in US-based media, communications and entertainment 

firms, from News Corporation and Time Warner to AOL, Twitter, Apple, Motorola and 

EuroDisney, have afforded him friendly platforms on outlets owned by these corporations, 

such as CNN, Fox Business or The Times of London. As a result, Western media coverage 

has often projected an image of Alwaleed as a liberal free-market globalizing ‘citizen of the 

world’ assumed to typify a certain global elite of investors (Sakr 2013a: 2297).

Meanwhile, Jerry Harris argues (2013: 86-87) that Qatar and the UAE have deployed their 

‘feudal’ political structures to build themselves as a ‘financial and cultural crossroads for the 

global elite’. He sees the ruling class in Qatar and the UAE sheikhdoms of Abu Dhabi and 



5

Dubai as being ‘thoroughly integrated into global accumulation and capital flows’ and sharing 

a ‘common capitalist culture with other global elites’. But, he writes, this class maintains a 

particular statist character. Rather than ‘deriving its power mainly through the private 

ownership of the means of production and finance, it wields its dominance through control of 

the state and its hold on energy and capital’ (Harris 2013: 90). It is through that model, 

whereby ruling regimes combine control over the state with accumulation of private wealth 

and integration into global capital flows, that the logic emerges of seeing media globalization 

not as a threat to regimes but as a means to their survival.  The remaining sections of this 

chapter offer evidence of that combination of integration, accumulation and control. 

International managers in Arab satellite television 

Starting in the 1990s, Saudi Arabian investors lauched a series of satellite television 

ventures aimed at the whole Arab world, some free-to-air and some as pay-TV. These 

private channels relied on state resources, being carried by satellites jointly owned by Arab 

governments through the organisation Arabsat, in which Saudi Arabia holds a 36.7 per cent 

stake. Like the Saudi-owned pan-Arab newspapers Asharq al-Awsat and Al-Hayat before 

them, the channels were émigré operations, based abroad to avoid Saudi Arabia’s own tight 

media censorship and thereby enjoy the editorial flexibility needed to attract an 

economically-viable user base. Middle East Broadcasting Corporation (MBC), owned by a 

brother-in-law of King Fahd (ruler of Saudi Arabia from 1982 to 2005), started life in London 

in 1991. In 1998, amid fears that Fahd’s failing health could reduce his personal subventions 

to MBC, a British managing director, Ian Ritchie, was brought in to boost revenues and 

reduce staffing levels through large-scale redundancies that an Arab manager with social 

ties to staff members might have found impossible to enforce. Ritchie, a barrister who had 

worked for 16 years in television before becoming chief executive of the UK’s Channel 5 at 

its launch in 1996, replaced a Bahraini woman, Hala Omran. During 1999 he brought in 

other non-Arab managers:  Philip O’Hara came from Mirror Group Newspapers to direct 

MBC’s Marketing and Sales, and Steve Clark, former controller of factual programmes at 

Carlton Television, was appointed to oversee News and Production. Ritchie left his position 

at MBC in 2000 to head Associated Press Television News, just before MBC moved its 

headquarters from London to Dubai. But Steve Clark remained with MBC, later joining 

Qatari-owned Al-Jazeera English (AJE) as head of news and programming to prepare for 

AJE’s launch in 2006. After leaving AJE in 2008, following a disagreement over staff 

relations, Clark joined Bloomberg TV.    

The departures of Ritchie and Clark did not lessen the prominence of Western managers in 

MBC. Sam Barnett, who joined MBC in 2002 and was appointed its Chief Executive Officer 



6

(CEO) in 2011, had a background advising on telecoms privatization for global consulting 

firms Arthur Andersen and PriceWaterhouseCoopers. As General Managing and Chief 

Operating Officer of the MBC Group before 2011, Barnett was involved in MBC’s expansion 

from a single channel to a multi-channel network, with a heavy emphasis on entertainment, 

much of it imported from Hollywood and screened with Arabic subtitles and a few cuts. 

With MBC’s expansion came Tim Riordan’s advancement from Director of Promotions and 

Acquisitions to MBC’s first Group TV Director. Riordan, a UK national, was replaced by an 

Arab, Ali Jaber, on his retirement in 2011. But Andrew Maskall remained as Senior 

Marketing Manager for Western Channels, overseeing publicity for MBC’s huge range of US-

made free-to-air movies in all genres —drama, action, horror, crime, science fiction and 

comedy . MBC’s expansion into 24-hour news in 2003, in direct competition with Qatar’s Al-

Jazeera ahead of the US-led invasion of Iraq, involved the creation of a news agency, 

Middle East News (MEN), with 40 correspondents around the world, to serve the news 

channel, Al-Arabiya. MEN was said to have Kuwaiti and Lebanese as well as Saudi finance 

in its early phase. MEN’s Managing Director at its launch was Martyn Wheatley, a UK-

qualified chartered accountant who had joined the UK’s Independent Television News (ITN) 

in 1990, where he later became Finance Director and then Managing Director of Euronews, 

run at the time by ITN. 

MBC was by no means unusual among the Saudi émigré channels in hiring non-Arab 

managers with experience of global corporate finance and management practices.  ART, a 

pay-TV network part-owned by Prince Alwaleed bin Talal, initially based itself near Rome.  In 

spring 2000, as part of a bid to improve competitiveness, ART recruited John Tydeman, a 

management policy and economic analyst who had worked in Australia and the US, to be 

CEO of its distribution arm, ADD. Tydeman, a former News Corp employee, had benefited 

from his experience at News Corp’s Star TV to play a critical role in the first ten years of the 

Astra satellite project, Europe’s first private satellite venture, based in Luxembourg.  Before 

leading ADD he headed another pay-TV venture, Showtime Arabia, during its start-up 

phase. Showtime Arabia was a partnership between the US-based conglomerate Viacom 

and a Kuwaiti company, designed to provide English-language content to Arab homes. 

Shortly after its launch the position of Showtime President and CEO went to Peter Einstein, 

until then President and Business Director of MTV Networks Europe, a division of Viacom, 

who had worked his way up through MTV Networks over 15 years. 

When Dubai-based Showtime merged with Bahrain-based rival, Orbit, in 2009, it was 

Showtime’s  then CEO, Marc-Antoine d’Halluin, who became CEO of the merged entity, 

OSN. D’Halluin, a French executive, had started his television career with Sony Pictures in 



7

London in the mid-1990s, moving from there to Fox Kids Europe and the Scandinavian pay-

TV group, Canal Plus Nordic. Orbit had also started out with an international manager. 

Launched by the Saudi-owned Mawarid Group in 1994 under the ownership of a cousin of 

King Fahd, Orbit was headed by an American, Alexander Zilo, who had helped to found Star 

TV. Like ART, Orbit originally sited its headquarters in Italy but relocated to the Arab region 

in the early 2000s. When Orbit’s successor, OSN, replaced d’Halluin in 2010, it appointed 

David Butorac, managing director of the Australian media operator, WIN Corporation. 

Butorac’s background also included positions at the UK’s BskyB and Malaysia’s Astro. 

Senior managers recruited from Europe, the US, and Australia helped to shore up the 

business credibility of television networks owned by Saudi and Kuwaiti entrepreneurs. Their 

input did nothing to alter the fact that these businesses — and others like them owned by the 

governments of Abu Dhabi and Dubai — are controlled by allies and members of unelected 

Gulf ruling elites, who have a vested interest in minimising challenges to the local political 

status quo. Saudi satellite ventures were able to hire Western managers to apply their know-

how because they were based beyond the direct reach of constricting Saudi Arabian 

legislation. By being based abroad they enabled the Saudi government to delay responding 

to pressures for domestic media liberalisation. The Saudi General Commission for 

Audiovisual Media, created in 2012-13, took its time over licensing rules for private 

broadcasters and warned that its censorship remit also covered online video sites such as 

YouTube.  

Intra- and inter-regional negotiation of regulatory norms  

Arab governments have various forums for seeking intra-regional policy convergence on 

media issues and these forums in turn engage with wider membership bodies set up to 

represent broadcasters or broadcast regulators to each other and the rest of the world. Overt 

moves towards official Arab government coordination in this field gained global attention in 

2008 with efforts to establish a Pan-Arab Satellite Broadcasting Charter, which sought to 

normalize withdrawal of accreditation for television channels deemed to be flouting a 

government-imposed list of vaguely-worded editorial curbs. More often such coordination is 

achieved away from the international limelight, through bodies such as the six-member Gul f 

Cooperation Council (GCC) or the Tunis-based Arab States Broadcasting Union (ASBU). 

When the Egyptian and Saudi governments failed to get agreement on either a charter for 

satellite broadcasting or creation of a special audiovisual media commission within the Arab 

League, Arab information ministries agreed instead to ‘scale up cooperation’ through ASBU 

(Kuwait News Agency 2010). 



8

Through ASBU, as well as individually, Arab state broadcasters interact with non-Arab 

counterparts in organizations like the Asian Broadcasting Union (ABU) and Asian Institute for 

Broadcasting Development (AIBD), both based in Kuala Lumpur, the European Broadcasting 

Union (EBU), based in Geneva, and the Permanent Conference of Mediterranean 

Audiovisual Operators (COPEAM), which has its secretariat in Rome. Additionally, the 

broadcast regulators of Jordan, Lebanon and Morocco belong to the Mediterranean Network 

of Regulatory Authorities (MNRA), created in 1997 by the broadcast regulators of France 

and Catalonia. Interaction with international institutions that formally espouse norms of 

human dignity, rule of law, pluralism and accuracy can offer a veneer of legitimacy. How far 

these norms are applied by state and non-state actors in Arab media can be assessed in 

part from an analysis of co-ordination between the GCC and ASBU, ASBU and COPEAM, 

and Arab members of the MNRA.

The GCC brings together Saudi Arabia, Kuwait, the UAE, Bahrain, Oman and Qatar. As 

unrest mounted in Bahrain in 2011, in the wake of uprisings in Tunisia and Egypt, other GCC 

governments rallied to support the Bahraini government against pro-democracy protestors. 

Besides its military dimension, this support was reflected in GCC media coverage of 

Bahrain’s situation, including editorial controls on reporting at Qatar’s Arabic-language news 

channel, Al-Jazeera. A number of Al-Jazeera staff resigned over alleged distortions in news 

narratives relating to Syria and Bahrain. Ali Hashem, a war reporter with Al-Jazeera’s Beirut 

office, said he had been asked to downplay militarization of the Syrian uprising that he had 

seen in person, apparently on instructions coming from ‘people outside the TV centre — the 

same people who asked the channel to cover up the situation in Bahrain’ (Hashem 2012). In 

late 2011, months after Saudi troops had entered Bahrain to help its security forces break up 

demonstrations, Prince Alwaleed bin Talal announced that 100 people working for his 

Rotana Media Group in Riyadh would relocate to Bahrain and that his planned 24-hour news 

channel, Alarab, to be supplied with news by Bloomberg, would be based in Bahrain. Two 

years later, GCC foreign ministers, meeting in Riyadh, signed a joint security agreement that 

explicitly outlawed GCC backing for ‘hostile media outlets’. 

The GCC and ASBU are interconnected through personal as well as institutional links. 

Riyadh Najm, first president of the Saudi General Commission for Audiovisual Media in 

2013, is a former president of ASBU. ASBU Director General Salaheddine Maaoui is 

Tunisia’s former Ambassador to Saudi Arabia, who held several senior political positions 

under the deposed Tunisian dictator, Zine El Abidine Ben Ali. Attending the Asia Media 

Summit in Jeddah in 2014, Maaoui called for ‘unified Arab standards to monitor what is aired 

on satellite television channels’, complaining that lack of regulation led to the broadcasting of 

‘all kinds of stuff, resulting in chaos and confusion’ (Wahab 2014). In September 2013, 



9

ASBU undertook, in collaboration with the EU-funded Euromed Audiovisuel programme, the 

Council of Europe’s European Audiovisual Observatory, and COPEAM, to strengthen data 

collection and transparency in all aspects of broadcast regulation and broadcasting 

operations. A joint communiqué noted that, in its dealings with Arab states, the European 

Audiovisual Observatory follows ‘policies on human rights and freedom of the media’ that 

‘aim at complying with the standards promoted by the Council of Europe’ (Working Group of 

Experts 2013:2).

In practice there are few precedents for Arab governments fulfilling commitments that are 

linked to human rights observance in the field of media rights and responsibilities. In 2005, 

the state broadcasters of Algeria, Egypt, Jordan, Libya and Morocco were among the first 

signatories of COPEAM’s Seville Charter, whereby they pledged to respect pluralism of 

opinions, show fairness and accuracy in reporting facts and events and ‘abstain from any 

form of misinformation through omissions’. According to its own account (COPEAM 2007), 

COPEAM passed the Charter to ASBU to ‘ensure its adoption by the greatest possible 

number’ of ASBU members; in 2006 and 2007 it was signed by Palestinian and Tunisian 

broadcasting officials respectively. Given the record of Egyptian, Libyan and Tunisian media 

under the dictators who were overthrown in 2011, the Charter appears to have been both a 

dead letter and an alibi for those in power.

The MNRA bases its actions on similar values of pluralism and accuracy. Its 2008 

Declaration on Audiovisual Content Regulation, subsequently reinforced and expanded 

through further declarations, emphasises respect for human dignity, accuracy of information 

and pluralism of opinions (Carniel-Bugs and Crusafon 2014: 379-80). Since one route to 

pluralism is through expansion of non-government broadcasting, regulatory authorities 

belonging to the MNRA might be expected to step up licensing of new channels. This was 

not the case in Morocco. Bouziane Zaid’s research on Morocco’s Haute Autorité de la 

Communication Audiovisuelle  (HACA) shows that, although the number of TV channels in 

Morocco increased from three to nine between 2002 and 2013, only one new channel was 

private. While five licences for privately owned TV channels were denied in 2009 on the 

grounds of a ‘deteriorating situation in the advertising market’, new government channels 

were licensed (Zaid 2014: 1-2; 23). Despite increasing rigour in HACA’s monitoring of 

broadcast content in respect of pluralism and accuracy in both government and private 

stations, it drew the line at an expression of support for a republican Morocco during a 

talkshow on Radio Mars; it suspended the station for 48 hours and imposed a fine (Carniel-

Bugs and Carsafon 2014: 389-90). Having scrutinised interventions by the broadcast 

regulators of Morocco and Lebanon, Carniel-Bugs and Carsafon conclude that both differ 

substantially from their European counterparts in levels of transparency, independence and 



10

criteria for content regulation. Jordan’s regulator, meanwhile, despite its membership of the 

MRNA, has only an advisory function. Licensing decisions rest with the Jordanian Council of 

Ministers and have been criticised for lacking fairness or transparency (Freedom House 

2014; Sakr 2013b: 103-08). 

Foreign grants for media assistance 

The Euromed Audiovisuel programme, still a vehicle for deliberations with Arab state 

broadcasters in ASBU in 2013, has been around for a while. In 1997 it was the umbrella for 

ten regional projects in broadcast and film, together worth €20 million, that were agreed in 

Thessaloniki at a conference of EU states and 12 Mediterranean countries, eight of them 

Arab. The agreement’s avowed aim was ‘cultural interpenetration’, linked at the time to the 

civil society and cultural pillar of the Euro-Med ‘Barcelona Process’, which had been formally 

launched in 1995 to promote stability and dialogue in the Euro-Med region. In the sphere of 

cultural interpenetration and mutual promotion of good media practice, backed not only by 

European but also by US funds, the question is how far Arab governments opened the way 

to a widening and deepening of supportive transnational relationships among media 

practitioners and wider civil society. 

International aid for media development can be traced to the Allied Powers’ reorganization of 

news media in Germany and Japan after World War II. However, contemporary interventions 

lack the ‘clarity of authority and purpose that the Allied military victory provided in 1945’, 

which was reflected in an imposed legal regime (Thomson and Price 2002: 5). Even in Iraq, 

after the US-led invasion of 2003, media arrangements put in place by the occupiers were 

hollowed out by the Interim Government of Iraq as soon as it took power in 2004 (Sakr 2005: 

244-246). Elsewhere in the Arab world, fundamental progressive change in media laws has 

also been lacking. Yet, as noted by commentators on the Middle East Partnership Initiative 

(MEPI), a regional pro-reform programme launched under former US president George Bush 

in 2002, the ‘basic limitation of all democracy assistance’ is that its ‘effectiveness depends 

on the local government’s readiness for reform’ (Wittes and Masloski 2009: 7). BBC Media 

Action, evaluating the effectiveness of different forms of media assistance, cites UNESCO’s 

Media Development Indicators, devised in 2008, to support the assertion that ‘what matters, 

above all, is the enabling environment within which independent journalism can flourish’ 

(BBC Media Action 2012:4).

Arab governments’ readiness to draw on financial assistance that Western donors intended 

for promoting civil and political freedoms can be seen in the 32 per cent of MEPI money 

allocated to governments during the programme’s first four fiscal years, in contrast to 13 per 

cent for NGOs over the same period. It was only after 2005 that the imbalance started 



11

gradually to be redressed (Wittes and Masloski 2009: p 5). Meanwhile, an evaluation of US 

grant-giving specifically for media in Egypt reveals that Egyptian government agencies took 

the lion’s share of funds.  The five-year, US$15.5m, USAID-funded Media Development 

Program (MDP) for Egypt, launched in 2006, was originally intended to improve the ‘enabling 

environment’ for free and independent media at the national and local levels (ARD 2009: v). 

But, according to a mid-term evaluation of the project in 2009, the MDP ultimately refrained 

from addressing ‘politically sensitive topics such as legal reform’ because the Egyptian 

government asked it to (ibid: v). Six of the MDP’s eight designated Egyptian partners were 

consequently all arms of government, including the State Information Service, Supreme 

Press Council, state-owned news agency, two state-owned newspapers and the state-

owned broadcaster, the Egyptian Radio and Television Union (ERTU). The other two 

partners were controlled by government, namely Cairo University’s Faculty of Mass 

Communication, headed by a government-appointed dean, and the Egyptian Press 

Syndicate, mostly representing government employees who work for state publishing houses 

(Sakr 2010: 43-44). At the time of the evaluation, the Supreme Press Council, ERTU and 

state-owned newspaper Al-Ahram had yet to agree to work with the MDP (ARD 2009: vii). 

But Management Systems International, which provided MDP training, later reported on its 

website that its training of 1,000 Al-Ahram ‘professionals’ in photojournalism, writing for the 

internet, and page layout had paid off during the January 2011 uprising. 

The MDP reportedly had to ‘work around the margins’ on its objective of improving the 

enabling environment, which led it to restrict its dealings with NGOs, providing them only 

with ad hoc training and limited follow-up. Some NGO beneficiaries of the scheme were 

found not to meet the MDP’s own credibility criteria (ibid: viii). Yet the centrality of an 

enabling environment was demonstrated very forcefully in December 2011, after the MDP 

had ended. Under an international cooperation minister appointed by Mubarak but kept in 

place after his overthrow, security forces raided the offices of ten Egyptian and seven foreign 

civil society bodies, including the Washington-based International Centre for Journalism 

(ICFJ). After a protracted trial, 43 NGO workers were convicted in June 2013 of receiving 

illegal foreign funds. Some received suspended sentences; the ICFJ’s Yehia Ghanem, a 

senior Egyptian journalist from Al-Ahram, was sentenced to two years in jail with hard labour 

(ICFJ 2014).  MDP partner Al-Ahram published an opinion piece in February 2012, by 

deputy editor Ahmad Moussa, approving the indictment against Ghanem (Sakr 2013c: 85).

 As with reservations about the MDP’s impact, evaluations of EU finance for Egypt found 

little evidence of civil society being strengthened. The European Court of Auditors noted 

(2013: 16-17) that the European Commission had continued to provide large sums to the 

Egyptian government and to public bodies directly linked to Mubarak’s wife Suzanne, 



12

whereas NGOs involved in human  rights and democratization received ‘very limited 

funding’. In April 2012, after the uprising, a sum of €4 million for enhancing the capacity of 

civil society organisations was cancelled because of Egyptian government objections to the 

wording of a Call for Proposals (ibid: 16). A report to the European Commission specifically 

on the subject of EU media support in the decade to 2010, mentioned a small project, of 

indeterminate impact, to train 40 journalists at Al-Ahram in 2003-04 to use Microsoft Office 

(EPRD 2012: 29). The same report highlighted the prominence of the EU’s main contract 

partners in media support, with BBC Media Action alone accounting for almost 10 per cent of 

the total project value over the decade (ibid: 7). BBC Media Action, formerly the BBC World 

Service Trust, worked with the ERTU in 2006-07 on editorial guidelines and a style guide 

(Sakr 2103c: 68). The guidelines were not in evidence in ERTU coverage of protests in Cairo 

in October 2011, which was so unprofessional as to earn the ERTU a rebuke from the 

European Broadcasting Union (Ibid: 5).

A similar picture of obstacles to an enabling environment, with media assistance going to 

government agencies and civil society organisations subject to tight government controls, 

emerges in Jordan. There, the US authorities paid for management consultants Booz Allen 

to advise Jordan on legal and regulatory reforms, and then commissioned IREX to 

implement a 3-year US$5 million ‘Jordan Media Strengthening Programme’, launched in 

2006 to ‘improve the enabling environment for independent media’ (IREX 2008). Yet one 

manager who worked at the state broadcasting body, JRTVC, while the programme was 

under way, reported later that changes would have been needed to the wider political and 

electoral system for any attempt at reform inside the broadcaster to stand a chance of 

success (Zureikat 2011). As soon as the foreign experts are back on the plane, she said, 

everything in the country ‘stays the same as it was’ (ibid). An evaluation of Danish support 

for youth programming at JRTVC concluded in 2007 that the foreign partner had been relied 

upon to carry out all administrative and logistical aspects, including providing production and 

editing facilities (Brice 2007:30). Meanwhile, Law 51 of 2008 obliges Jordanian civil society 

bodies to register formally with authorities and submit to close scrutiny of their affairs, 

including seeking Cabinet approval before accepting any funding from abroad. In June 2013 

some 300 Jordanian news websites were blocked without prior notice under a new law that 

equated websites with newspapers, forcing them to obtain a licence and appoint an editor-in-

chief who had been a member of the Jordan Press Association for at least four years (Kuttab 

2013).

Conclusion



13

This chapter hypothesised that various agencies believed to drive media globalization, such 

as transnational business conglomerates, the bureaucracies of international organisations, 

and transnational non-governmental organisations, may have helped to shore up 

authoritarian Arab governments in ways that need to be explored. It revealed a long list of 

British, French, American and Australian media executives, who applied experience gained 

from a range of global firms to enhance the international credibility and viability of privately-

owned television networks linked to the ruling family of Saudi Arabia. Since these networks, 

by their transnational nature, bought time for the Saudi government to stall on domestic 

media reform, it is fair to see the global business expertise co-opted into the networks as 

having contributed to that outcome.  As regards inter-regional bodies, the evidence 

presented here suggests that Arab government-controlled broadcasters and broadcast 

regulators were willing to pay lip service to international membership obligations, such as 

standards of transparency and independence, while ignoring them in practice without losing 

membership privileges. Opening up to global civil society was meanwhile seen to be a 

lopsided process whereby Arab governments accepted that media agencies under their 

control could receive foreign-funded training and other technical support, while tightly 

restricting the same activities for non-governmental groups within their jurisdictions.  

The findings could be used to question the value of globalization theory and to validate an 

alternative explanatory model: one with a dual focus on the agency of national ruling elites 

and the international structures that continue to underpin the power of those elites today, as 

in the past. Where authoritarian regimes are able to manipulate state institutions, business 

and civil society, they deny space for any discourse that distinguishes between state and 

government and, thereby, for any vision of independent regulation of media markets in the 

interests of democracy.  

ENDS

References

Abedian, Edward (2014) ‘Faith misplaced: Tony Blair on religious extremism’, Muftah, 10 
February. http://muftah.org/faith-misplaced-tony-blair-religious-extremism/#.VD0wGr90y1t  
Accessed 21 February 2014

Abrams, Philip (1988) ‘Notes on the difficulty of studying the state (1977)’, Journal of 
Historical Sociology, 1/1, March, pp 58-89

http://muftah.org/faith-misplaced-tony-blair-religious-extremism/#.VD0wGr90y1t


14

ARD (2009) Egypt Media Development Program: Midterm Evaluation Report, Burlington: 
ARD, May

BBC Media Action (2012) What Works and Why? Global Synthesis Report.  London: BBC, 
April

Brice, Kim (2007) A Mid-Term Review of International Media Support’s Media Co-operation 
with the Arab World and Iran Programme. The Hague, 12 January 

Brown, Leon Carl (1984) International Politics and the Middle East: Old Rules, Dangerous 
Game, Princeton: Princeton University Press

Carniel Bugs, Ricardo and Crusafon, Carmina (2014) ‘The construction of a Mediterranean 
perspective in media policy: Common values for content regulation in MENA and EU 
countries’, Journal of Information Policy No 4, pp 377-395

COPEAM (2007) Seville Charter. http://www.copeam.org/activities/seville-charter/?rev=6538

Dodge, Toby (2002) ‘Bringing the bourgeoisie back in: globalization and the birth of liberal 
authoritarianism in the Middle East’ in Toby Dodge and Richard Higgott (eds) Globalization 
and the Middle East, London: Royal Institute of International Affairs, pp 169-187 

EPRD (2012) Mapping EU Media Support 2000-2010, Brussels: European Commission 
Directorate General for Development and Cooperation, December   

European Court of Auditors (2013) EU Cooperation with Egypt in the Field of Governance. 
Special Report No 4. Luxembourg: European Court of Auditors

Freedom House (2014) Jordan: Freedom of the Press 2014. 
https://freedomhouse.org/report/freedom-press/2014/jordan#.VHC0Y79ya1s

Guazzone, Laura (2009) ‘Globalised Arab neo-authoritarianism: Regional frameworks and 
national paths’, in Laura Guazzone and Daniela Pioppi (eds) The Arab State and Neo-
Liberal Globalization: The Restructuring of State Power in the Middle East, Cairo: American 
University in Cairo Press,  pp 345-350

Hamid, Shadi (2010) Civil Society in the Arab World and the Dilemma of Funding. 
Washington: Brookings Institution, October. 
http://www.brookings.edu/research/articles/2010/10/middle-east-hamid  Accessed 14 
October 2014

Harris, Jerry (2013) ‘Desert dreams in the Gulf: transnational crossroads for the global elite’, 
Race & Class Vol. 54(4): 86–99

Hashem, Ali (2012) ‘The Arab spring has shaken Arab TV's credibility’, 
www.theguardian.com, 3 April

Henry, Clement and Robert Springborg (2001) Globalization and the Politics of Development 
in the Middle East, Cambridge: Cambridge University Press

ICFJ (2014) Website posting 25 July. http://www.icfj.org/news/icfj-vp-patrick-butler-testifies-
congress-egypt-ngo-case  Accessed 26 November 2014

http://www.copeam.org/activities/seville-charter/?rev=6538
https://freedomhouse.org/report/freedom-press/2014/jordan#.VHC0Y79ya1s
http://www.brookings.edu/research/articles/2010/10/middle-east-hamid
http://www.theguardian.com
http://www.icfj.org/news/icfj-vp-patrick-butler-testifies-congress-egypt-ngo-case
http://www.icfj.org/news/icfj-vp-patrick-butler-testifies-congress-egypt-ngo-case


15

IREX (2008) The Jordan Media Strengthening Programme. Available online at 
www.irex.org/project/jordan-media-strengthening-program-jmsp. Downloaded 4 July 2011.

Kienle, Eberhard (2009) ‘Absent transitions from authoritarianism in the South or erosion of 
democracy on a global scale?’ in Eberhard Kienle (ed) Democracy Building and Democracy 
Erosion: Political Change North and South of the Mediterranean, London: Saqi, pp 158-186

Kuwait News Agency (2010) ‘Arab League committee rules out launching media 
commission’, Cairo, 31 May

Kuttab, Daoud (2013) ‘Online news freedoms shaken in Jordan’, The Jordan Times, 6 
November

Luyendijk, Joris (2010) Hello Everybody! One Journalist’s Search for Truth in the Middle 
East, London: Profile Books

Pratte, A. (1997): 'The odd coupling: ethical issues advanced through the involvement of 
foundations in American journalism', Journal of Communication Inquiry, 21 [1], pp. 
116-144

Terry Regier and Muhammad Ali Khalidi (2009), ‘The Arab Street: Tracking a political 
metaphor’, Middle East Journal Vol 63, No 1, Winter, pp 11-29

Sakr, Naomi (2005) ‘Media policy in the Middle East: A Reappraisal’, in James Curran and 
Michael Gurevitch (eds) Mass Media and Society, 4th ed.  London: Hodder Arnold, pp 234-
250

Sakr, Naomi (2013a) ‘Where Arab media magnates stand vis-à-vis globalized media flows: 
Insights from Egypt and Saudi Arabia’, International Journal of Communication 7, pp 2285-
2302

Sakr, Naomi (2013b) ‘”‘We Cannot Let it Loose”: Geopolitics, Security and Reform in 
Jordanian Broad-casting’, in Tourya Guaaybess (ed) National Broadcasting and State Policy 
in Arab Countries, Basingstoke, Palgrave Macmillan, pp 96-116

Sakr, Naomi (2013c) Transformations in Egyptian Journalism, London: I B Tauris & Reuters 
Institute for the Study of Journalism

Stone, Diane (2008) ‘Transnational Philanthropy, Policy Transfer Networks and the Open 
Society Institute’. Garnet Working Paper No 41/08, University of Warwick, April. 

Thompson, Mark and Price, Monroe E. (2002) ‘Introduction’ in Monroe E. Price and Mark 
Thompson (eds) Forging Peace: Intervention, Human Rights and the Management of Media 
Space, Edinburgh: Edinburgh University Press, pp 1-37 

Wahab, Siraj (2014) ‘Arab satellite TV “causing chaos, needs regulation”’, Arab News, 7 May

Wittes, Tamara Cofman and Masloski, Andrew (2009) Democracy Promotion under Obama: 
Lessons from the Middle East Partnership Initiative. Middle East Memo No 13, May. 
Washington: Saban Center for Middle East Policy, Brookings Institution

http://www.irex.org/project/jordan-media-strengthening-program-jmsp


16

Working Group of Experts (2013) ‘Conclusions of the First Meeting on Data Collection on 
Television and Audiovisual Services in the Countries of Euromed Audiovisual Partnership’, 
Tunis, 23-24 September

Zaid, Bouziane (2014) State-controlled public service broadcasting in Morocco. Paper 
presented to the RIPE conference, Tokyo, September.

Zureikat, Hala (2011) Remarks to conference on the future of media institutions in the Middle 
East and North Africa at the Central European University in Budapest, 27 June.


