
WestminsterResearch
http://www.westminster.ac.uk/westminsterresearch

Sharq al-Adna: British Covert Radio and the Development of Arab 

Broadcasting

McNicholas, A.

This is the peer reviewed version of the following article: McNicholas, A. (2020) Sharq al-

Adna: British Covert Radio and the Development of Arab Broadcasting. Middle East 

Journal of Culture and Communication, 13 (3), Advanced online publication, 

doi:10.1163/18739865-20201000, which has been published in final form at 

https://dx.doi.org/10.1163/18739865-20201000

The WestminsterResearch online digital archive at the University of Westminster aims to 

make the research output of the University available to a wider audience. Copyright and 

Moral Rights remain with the authors and/or copyright owners.

https://dx.doi.org/10.1163/18739865-20201000


1

Sharq al-Adna: British Covert Radio and the 

Development of Arab Broadcasting

Sharq al-Adna, or the Near East Arab Broadcasting Station, was a covert 

British-controlled radio station, which broadcast in Arabic for ten hours a 

day from 1941  until its demise at the time of  the Suez crisis in 1956,  

when it was taken over by the military and became Sawt Al Britani-The 

Voice of Britain, a much-derided attempt by the authorities to counter 

Egypt’s Radio Cairo (Franzen 2009). 

It was begun by the Special Operations Executive, or SOE in Jenin in 

Palestine in 1941, later moving to Jaffa, where in 1943 it came under the 

control of the Political Warfare Executive, (PWE) then Jerusalem in 1947 

and finally in 1948 to Cyprus where it continued on the surface as a 

commercial station but was in reality still controlled by the British 

intelligence services and funded through a mixture of secret British 

government subsidy, advertising and oil company money. It had a largely 

Arab staff, drawn from across the region, with a small number of British 

officers operating in the background.  Throughout its career it had to 

adapt to the changing nature both of the objectives of its creators and the 

social and political environment in which it operated at the same time as 

masking its true identity. Begun in order to counter Italian and German 

propaganda efforts, the station broadcast a mixture of popular music, 



2

plays, topical discussions and readings from the Koran, alongside  news 

programmes which were attuned to Arab sensibilities at the same time as 

following a pro-British agenda so subtle as to be near undetectable. This 

policy continued into the early years of the cold war but finally foundered  

when tensions with Egypt made this sleight of hand impossible. This 

article will argue that by its very nature the success or otherwise of the 

propaganda effort of Sharq Al-Adna was at the time, and remains difficult 

to assess but the choices made by its founders as to content and staffing 

mean that its most concrete contribution was to the development of Arab 

broadcasting and the cultural life of the region. 

‘Secret’ entities, such as Sharq al-Adna are not easy to research and what 

has been written about the station has been hampered by contemporary 

obfuscation of governments and their officials, by the rules surrounding 

the release of state papers and the continuing sensitivity of some aspects 

of the story. The picture has been getting fuller the further away we are 

from the events, however. Much of the literature on Sharq al-Adna, has 

concentrated on the climactic events of 1956, for example (Rawnsley 

1996) and (Boyd 2003) and less on the station’s early history. Sharq has 

featured more extensively (Vaughan 2005) as part of an assessment of 

the overall propaganda effort of both the British and the Americans in the 

region from the end of WW2 to the immediate aftermath of Suez, 

concentrating on the match, or more accurately mismatch between policy 

and propaganda. This article is based upon published academic work, 

government papers as they have been released, the memoirs, published 



3

and unpublished of some of those involved, including, unusually for an 

article on this subject in English, some material originally published in 

Arabic1. In so doing it seeks to go beyond the discussion of purely 

Western-focused foreign policy objectives and strategies within which the 

literature on the station is usually framed and looks to make a 

contribution to the history of culture and the media in the region.  This is 

an area which it has been argued (Armbrust 2012) that is both under-

researched in general and has lacunae in what writing there is when it 

comes, for example to early radio and religion, or entertainment, both of 

which featured in broadcasting at the time but have been largely ignored 

by the academy in favour of news.    This article then offers, an analysis of 

the nature of British ‘Information work’ (as it was called) in the Middle 

East during WW2 and into the Cold War, highlighting the sometimes-

divided loyalties of those involved and offers an insight into the 

beginnings of broadcasting in the Arab world. 

Sharq al-Adna was neither the first nor the only British attempt at 

broadcasting to the Middle East in the Arabic language in the nineteen 

thirties. Nor was it the first external broadcaster to the region; this was 

Italy’s Radio Bari, which began broadcasting in Arabic in March 1934. 

Others followed, as European nations began broadcasting ‘to their own 

colonial and mandate outposts’ (Stanton 2006). In the case of Radio Bari, 

1 For Translations from the Arabic, I am indebted to University of 
Westminster colleagues Dr Noura Al-Obeidli and Mahmoud Zaki



4

they also broadcast to the possessions of other colonial powers, to the 

increasing consternation of their rulers. Radio Bari soon became popular 

in the region, broadcasting to Italian-controlled Libya but also to ‘Morocco, 

Tunisia, Egypt, Palestine and the Red Sea region’. The Italians supplied 

cheap sets to aid popularity and by 1935 it was reported Radio Bari could 

be heard in cafes across Palestine, where the clientele ‘sipped their coffee 

and swallowed Italian propaganda with every mouthful’ (MacDonald 1977: 

195) In response, the British Mandate authorities launched the Palestine 

Broadcasting Service from the end of March 1936, broadcasting in Arabic, 

Hebrew and English. This was followed by the BBC External Services, 

which began an Arabic Service in January 1938.  Other languages were 

soon added and by the eve of WW2, the BBC was broadcasting to the 

Middle East and the Balkans in eight languages including English 

(Vaughan, 2008). Not to be outdone, the Germans began short wave 

broadcasts to the Middle East from the autumn of 1939.

Sharq al-Adna was then only one actor in a crowded scene of external 

broadcasting to the Middle East but unlike the other stations mentioned 

above, it was a covert operation, which sought to hide who ultimately 

controlled it in a way that Radio Bari, or the broadcasts from Berlin did 

not. They were broadcast in the Italian and German interest from Italy and 

Germany respectively. 



5

The SOE, disbanded at the end of the war, was set up by the British in 

1940 to conduct sabotage operations principally in enemy-occupied 

territory. It also had a propaganda arm, SO1, under whose auspices Sharq 

was created. Although it was the mid 1980s before official papers on SOE 

activities were released, (and some have yet to be made public), the 

temporary nature of the SOE has allowed numerous of its wartime 

operatives to write memoirs, which though partial as these things 

inevitably are have provided detail on the station, its broadcasts and the 

people who created it. Known by some as the Baker Street Irregulars, 

after the location of their London headquarters and with a nod to Sherlock 

Holmes.2 

Broadcasting was but part of a much wider SOE-controlled propaganda 

effort. SO1 was headed by Rex Leeper, who was to later to be credited 

with founding the British Council. In the autumn of 1941, he laid out in a 

memo his thoughts on news, propaganda and political warfare. The 

current war was the first where such a technique had been employed he 

wrote, using the two new communication technologies of the interwar 

period, radio and talking pictures. ‘These two weapons brought politics 

straight to the masses’.3 The means to be employed were listed in another 

memo the following April, namely, ‘broadcasting; the clandestine 

2 Location was it seems a common nickname for parts of the British intelligence setup. 
Aficionados of the spy novels of John Le Carre, will be familiar with the ‘Circus’, or MI6, so 
named after its location in Cambridge Circus in the West End of London. The secret 
political vetting of BBC employees by MI5, finally exposed in the mid 1980s, was called 
‘colleging’ by those in on the process, as the papers of employees to be investigated 
were sent over to Bedford College, that organisation’s headquarters until it was bombed 
by the Germans and had to move elsewhere. The name persisted.
3 TNA FO 954/23/A ‘The Meaning of Political Warfare’, Rex Leeper 15 October 1941



6

circulation of printed material; and oral propaganda in the form of 

rumours’. The broadcasting section comprised two entities, a collection of 

‘black’ radio transmissions in various European languages run from 

Jerusalem, and Sharq al-Adna from Jaffa. Information officers across the 

region distributed material produced in Cairo and fostered their own 

networks of contacts. Central to this effort and especially relevant to 

Sharq al-Adna in particular was that it was ‘an absolute principle of all 

propaganda conducted by SOE that it shall not appear to emanate from 

any British source… For this purpose, SOE propaganda…must be able, if 

necessary to differ from the official policy of HMG’. [my italics] This of 

course related to the credibility of the material but crucially in the case of 

Sharq it also allowed the British government to distance itself from the 

broadcast contents where they were politically sensitive. 4

Sharq was founded at a time in the summer of 1941 when there were real 

fears that Cairo might fall to the forces of Germany and Italy, Palestine 

itself was threatened and in the words of Conservative, MP, SS 

Hammerley, quoted by John Connell Robertson, (who was to achieve post 

war fame as an author and broadcaster under the name John Connell, and 

whose own published memoirs are also a source for this article), ‘every 

Arab in the Middle East thought we [the British] were done for’(Connell 

1947: 8-9).

4 TNA FO 898/113 SOE Activities 1941-2 Memo, ‘Middle East and Balkans. Activities of 
Directorate of Special Propaganda’ from Lord Glenconner 10 April 1942



7

According to Ewan Butler, who ran the Jerusalem ‘black’ stations aimed at 

the Balkans, it occurred to ‘some far-sighted planner…’ that  ‘it might be 

an advantage for us to control a radio station which already enjoyed the 

confidence and even, perhaps, in some degree, the affection of the 

Arabs’. Once established, ‘if the worst came to the worst’ it could be run 

‘from the Sudan or even Kenya’ and used as a vehicle to encourage 

resistance to the Nazis (Butler 1963: 52). 

Personnel and Programmes

The ‘far sighted planner’, was Air Commodore Kenneth Carron Buss, who 

‘had served many years in the Middle East: he spoke beautiful Arabic: he 

knew and loved Arabs’ (Connell 1947: 69). He was also a convert to Islam. 

In Connell’s telling, Buss proposed the station to him as something akin to 

a gift: ‘We ought to get a radio station going for the Arabs. Their radio 

station; putting out their broadcasts’ (Connell 1947: 81). Knowing nothing 

of broadcasting and but five words of Arabic himself, he was not, however, 

without resources. In addition to the local knowledge acquired by long-

serving officers such as Buss, the SOE had a wide range of talent to draw 

on, including senior academics from prestigious British universities.  One 

such, orientalist Dr J Hayworth-Dunne, had been given leave of absence 

from SOAS and tasked to ‘cover everything connected with Islam, the 

Arabic language and subversive movements in Islamic countries directed 

or organised against Great Britain’. In the spring of 1941 he was 

responsible for: the production of propaganda pamphlets and the like; the 



8

organisation of societies to spread pro-British thought and the attempted  

break up of their pro-German and Italian counterparts; and the sending of 

agents to infiltrate mosques to spread his ‘whispers’, his term for the 

rumours mentioned above. He excoriated British efforts at broadcasting, 

the BBC lacked ‘any punch or appeal’ whereas the locals loved ‘to listen to 

the vitriolic outpourings’ emanating from Berlin, which were of ‘unlimited 

danger’ and he thought should either be jammed or listening to them 

declared illegal.5  

Personnel for the new station, both British and Arab were chosen with 

some care—the British, Buss being a case in point, because they had 

knowledge of and in some cases a demonstrable identification with the 

region, its people and their culture; the Arabs, au contraire often because 

they had publicly opposed the British presence. Heyworth-Dunne had 

been referring to the broadcasts of Sheikh Haj Amin Husseini, ex Grand 

Mufti of Jerusalem, then resident in Berlin. Haj Amin had at one time been 

favoured by the British authorities early in the Mandate but had 

eventually been forced to flee to Iraq and from there to Germany. The 

Middle East, and Palestine in particular looked like fertile ground for Axis 

propagandists. British responses to the Arab rebellion of 1936-9 were 

characterised by widespread brutality, (Hughes 2010) the imprisonment of 

some of the most respected Arab leaders and the suspension and closure 

of Arab newspapers. The Germans were also, at this stage, winning 

5 TNA FO 898/113 Propaganda and Intelligence work carried out by Dr J Heyworth-Dunne 
for the Arab-Moslem area of the middle east command during March-May 1941



9

militarily – but the station launched on the cusp of change. By the 

autumn, the Germans were locked into the fight with the Russians, which 

would prove their undoing. Popular opinion may have been to the contrary 

but the British were not finished and though Husseini may have been a 

thorn in their side, even this could be turned to advantage. 

When it was suggested that it was essential that the Director of 

Programmes for the new station should be an Arab, one of the Grand 

Mufti’s relatives, Dr Ishaq Husseini was chosen. He taught at the Arabic 

College in Jerusalem and had studied journalism in Cairo and literature in 

SOAS in London, and was to become one of the leading literary figures in 

Palestine. His credentials then, as to education, pedigree, and politics, 

both by his family ties with Haj Amin and (Butler 1963) by his own 

writings, were highly appealing. As Connell put it, ‘he was we were 

mysteriously assured, highly suspect; we checked that, and his record was 

impeccable’ (Connell 1947: 104).  Other, similar appointments were to 

follow.  Another politically significant figure, Sheikh Abdul Kadir Al 

Muzaffar, was to deliver topical commentaries for the station.  He had long 

been regarded by the Mandate authorities as ‘a notorious agitator and 

firebrand’ and ‘one of the most dangerous men in Palestine’ (Ghandour 

2010: 133). Muzzafar had been imprisoned several times by the British, 

during the ‘troubles’ but at the outbreak of war had volunteered his 

services to the British and when he heard about Sharq, he did the same. It 

was an offer which was eagerly accepted.  Given the objectives of those 

founding the station the advantage was clear, it was ‘a guarantee of the 



10

authentically Arab character of the station. It was surely inconceivable 

that the British would have ever allowed him on the air’ (Butler 1963: 59).  

One might speculate on what was in it for the Sheikh? To Butler it was a 

straightforward, pragmatic choice and when Muzaffar had offered his 

services in 1939 he did it ‘on the clear understanding that as soon as the 

Germans were soundly beaten he would resume his activities against the 

British. For Sheikh Muzaffar, the matter was simply a choice of evils, and 

the British were the lesser of two evils’ (Butler 1963: 58-59). 

Wing Commander Alfred Marsack, (known also as Shams Al Din Al Hajj) 

the station’s first director was, like Buss, for whom he had worked, fluent 

in Arabic, having served in the region in the inter-war years. Like Buss, he 

too had converted to Islam. He announced the launch of the station in 

Arabic. Sharq al-Adna was to be ‘From Arabs to Arabs only, and I’m the 

only foreigner to work in it. Other than that, the Arab staff manages the 

radio entirely… We want to reflect Islamic principles and Arabic heritage, 

and broadcast news, entertainment programmes, and music (Mansour 

2017)’. 

A great deal of his value to Sharq was his deep and intimate engagement 

with the region and its people. His second in command, Major GE Law in 

his unpublished memoirs wrote,

he had not confined himself to adopting the faith. With it, he had taken 

over some distinct tinge of the Arab mentality and way of life. He was 

genuinely more at ease with Arabs than with his own countrymen–a 



11

fact which makes service under him a trifle disconcerting for an 

Englishman.6

He knew personally many of the leading figures in the Arab world. 

Marsack refused to patronise the Jaffa Club, favoured by British officers for 

food drinks and bathing, because it did not allow Arabs to become 

members, ‘and this ran contrary to all his ideas and predilections’ and Law 

was forced to use the distinctly inferior Arab facilities along with his boss. 

Politically, Marsack identified with Arab aspirations and shared their 

opposition to Jewish immigration, which ‘he regarded as gross 

infringements of the rights of the Arabs and the miserable negation of all 

the promises made to King Faisal and his family’.7

By the time Law arrived, Sharq was firmly established, with himself and 

Marsack as the only two British officers involved and with an Arab staff of 

one hundred and twenty drawn from across the region, some with 

broadcasting experience on loan from the Egyptian Broadcasting 

Corporation and ‘Sharq al-Adna rapidly got a reputation for slick and effective 

programmes’ (Partner 1988: 53). The station broadcast ten hours a day on a 

transmitter powerful enough to be heard eventually from Aleppo in the 

north to Asmara and Khartoum in the south, from Tehran in the east to 

Cyrenaica and Tripoli in  the west. Following the example of Radio Bari, 

the content was mainly entertainment. As well as a large library of Arabic 

6 IWM Documents 4547, Private Papers Major GE Law, Memoirs Dec 1941-Sept 1943
7 IWM Documents 4547, Private Papers Major GE Law, Memoirs Dec 1941-Sept 1943



12

recordings, Sharq had two station orchestras: one, the  Near East Radio 

Ensemble founded by Abdul Karim Bader, maestro of the oud, when he 

worked on the station in the early nineteen forties. Famous musicians and 

singers such as Mary Jubran, ‘the nightingale of the Lebanon’ and Laure 

George Dakkash were engaged to stay for short periods to perform, as 

well as the band of the Arab Legion from Amman in Transjordan. In the 

1950s, recordings of Fayrouz, perhaps the most famous singer of all, 

introduced her to the wider Arab public. She and the Rahbani brothers 

were given a contract in 1953, ‘There, the Rahbani brothers had time to 

experiment and they had a studio and an orchestra’ (Burkhalter 2013: 

155). Kamel Qustandi, who was eventually to run the station’s commercial 

side after it moved to Cyprus was interviewed in 1998 on his time at the 

station. He, like many other young Palestinians found employment with 

the British military, at first in his case as a watchman at a military base 

but was then recruited to the music section of Sharq and from there, 

having shown a short story he had written to the station manager 

Muhammed Al Ghussain, he became head of drama. He credits the station 

with a significant role in the cultural life of the region, popularising the 

music of such stars as Mohamed Abdel Wahab (who went on to write the 

national anthems of both Libya and Tunisia) and Egyptian singer Um 

Kulthum. Recordings made in the 1950s by the station’s field team, who 

travelled the region was later distributed to other radio networks.  In this 

he is in agreement with GE Law, who was of the opinion that, its political 

significance aside, Sharq provided ‘an opportunity for spreading  



13

entertainment and education to their peoples on a quite unheard of scale’, 

which to him alone justified its existence.8 

Sharq personnel went on to work, and in some cases to found radio 

stations across the region, using knowledge and skills obtained while 

working at the station. In 1948 EH Paxton of the BBC made a tour of the 

region, concerned principally with how the BBC was received but he also 

reported on other broadcasters.  He expressed a very low opinion of the 

professionalism of Radio Lebanon, for example comparing it unfavourably 

with the Sharq Beirut operation. ‘Radio Damascus, in sharp contrast…is in 

charge of an intelligent young man who worked with Sharq al-Adna in the 

early days…was full of bright ideas. He is very keen on educating the 

masses…’9  Radio Lebanon, founded in 1936 had been taken over by the 

Lebanese government in 1946, shortly before Paxton’s tour and later one 

might see the influence of Sharq personnel at work in the following,  ‘In 

1950, Halim al-Rumi became director of its music department. Working 

with similar ideas as al-Sharq al-Adna, he offered contracts to musicians 

and composers. Soon, the radio station had its own orchestra’ (Burkhalter 

2013: 155). To Nicola Ziada, who worked on the station, Sharq ‘was a 

radio broadcasting school’, whose employees went on to influence the 

development of most Arab radio networks. The Zionist-supporting 

Palestine Post, which was not always enamoured of the contents of Sharq 

broadcasts, noted the departure of Marsack for a position with BBC in 

8 IWM Documents 4547, Private Papers Major GE Law, Memoirs Dec 1941-Sept 1943, p93
9 TNA, FO 371/81983 EH Paxton Report on Middle East Tour, November-December 1949, 
p9



14

September 1944 saying that ‘He supplied the academic and artistic needs 

of this part of the Arab world by programmes of a wide range’… thus 

building up ‘much goodwill’ (Palestine Post 14 September 1944: 4). 

It was not all entertainment. Talks on a wide variety of subjects, chosen 

by the Arab programme directors with little or no interference from the 

British officers were a regular feature. Azmi Al Nashashibi, from another of 

Palestine’s leading families gave a series of talks in 1941-2, aimed at 

enhancing Arab-British relations partly based on his own experiences of 

life as a student in London. The Palestine Post announced in the autumn 

of 1944 that Amina Said, the Egyptian feminist had arrived in Palestine 

and was to give a series of talks on Sharq (30 October 1944: 2).  Ziada 

was anchor 1947-8 of  ‘Cambridge University Calling the Arabs’ 

interviewing visiting academics from a wide variety of disciplines (Ziada 

2003).

From the start, readings from the Koran ‘were a vital part of the daily 

programme’. In Cairo, Heyworth Dunne had advised that one essential for 

the station was a Koran chanter and they secured at no little expense and 

difficulty ‘the services of the finest, but the finest Koran chanter in Egypt’ 

(Connell 1947: 105). He was flown up to Jenin and the station went on air 

on the next day, the first of Ramadan 1941 with a long recital of the Koran 

(Connell 1947: 109). Subsequently, they regularly used three blind 

chanters, ‘considered by the cognoscenti to be to be workmanlike 

performers’, but on special occasions, such as during Ramadan, they 



15

looked further afield. This did not come cheap and Law was astonished 

when he discovered the amount, £120.00, (roughly £6,500 today) being 

paid per month to one such from Cairo, ‘plus all his hotel, travelling and 

living expenses’.10 The station could afford it. Most contributors were no 

doubt very pleased with the fees on offer but it did arouse the suspicions 

of some. The station at one point invited Egyptian literary giant Taha 

Hussein to give a series of talks. EH Paxton, of the BBC, interviewed him 

some years’ later. Hussein was curious as to the precise nature of the 

station and said, ‘The terms offered were so fantastically generous, 

including first-class travel and accommodation to his family, that he 

rejected the offer. He thought there must be a catch in it’11. 

The catch, was of course in the news programmes. The vast bulk of the 

output was indeed by, of and for, Arabs. The news was something else. As 

Palestinian historian Nasri Al Jawzi has written, ‘There was a complete and 

sharp separation between the production of programmes on the one hand 

and the production of news reports on the other…news reports, which 

were originally delivered in English and translated into Arabic by two 

editors, Bassam Azar and Nimer Shehab’. 

News came from a variety of sources, from Britain and from local 

correspondents stationed around the region and ‘there was an unwritten 

agreement that the two Arabic editors would draw the English official’s 

10 IWM Documents 4547, Private Papers Major GE Law, Memoirs Dec 1941-Sept 1943, 
p147
11 TNA, FO 371/81983 EH Paxton Report on Middle East Tour, November-December 1949. 



16

attention to news contents that were considered harmful and offensive 

[from a political perspective] to broadcast for its Arab audience. This 

mechanism remained valid until the Suez Canal crisis of 1956…(Al Jawzi Al 

Maqdisi 2010)’.

To keep knowledge of British involvement in the station to a minimum, the 

news had to balance British policy and Arab predilections and aspirations. 

During the war, ‘There was plenty of anti-Nazi and antifascist in them, but 

no waving of the Union Jack’12 and there were compromises even in 

countering the opposition; Law wrote that he and one of the Arab staff, 

Yusuf Bandak, (whose journalist father Issa Bandak had been imprisoned 

by the British during the ‘troubles’), produced a five minute, ‘Answering 

Today’s Axis Lies’ feature, but Law chose to ignore the Belin broadcasts of 

Haj Amin, 

I thought it unwise, and probably dangerous, to attempt to answer his 

broadcasts. It seemed to me more prudent, if faint-hearted, to leave 

them severely alone. How could I venture to challenge a man in debate 

who was speaking to his own people, in his own tongue, and had been 

a leading figure in all the controversy of which I knew so little?13

12 IWM Documents 4547, Private Papers Major GE Law, Memoirs Dec 1941-Sept 1943, 
p91-2
13 IWM Documents 4547, Private Papers Major GE Law, Memoirs Dec 1941-Sept 1943, 
p140



17

It was not only the desire to minimise the British profile of the station that 

determined the news agenda: the leeway offered by its covert status and 

its mission to persuade the Arabs to identify with Britain rather than the 

Germans and Italians was one factor; the sensibilities of the Arab staff was 

another. It was tactically wise to place the station in the charge of an 

officer of proven Arab sympathies (as were his successors,) and a staff of 

proven rebelliousness. The credibility this afforded the station with the 

Arab public did come with a price, however. To be an authentically ‘Arab’ 

station it had to voice Arab political views and suppress or at least 

disguise British ones not least because the staff would expect one and not 

tolerate the other. This was well understood by the British officers working 

on the station. GE Law, writing of the beginnings of the station accurately 

predicted the actions of the Arab staff at the end, 

As you will see any British slant to the programmes was conspicuous 

by its absence. And I am quite certain that most of the staff would 

never have leant themselves to be a mere mouthpiece of British 

propaganda. They were extremely proud of having their own Arab 

station and they looked upon it as specifically their own.14  

Changing times, changing role

14 IWM Documents 4547, Private Papers Major GE Law, Memoirs Dec 1941-Sept 1943, 
Summary, p2



18

As the war in Europe ended in 1945, the security situation in Palestine 

deteriorated and travel around the country became increasingly difficult 

for British military personnel and Arab staff alike. Early in its career the 

station had moved from Jenin to better premises in Jaffa but by 1947 Jaffa 

was no longer safe and Sharq being both British and Arab was a target for 

the Zionist underground and was forced to relocate to the Bab el Zahiri 

quarter of Jerusalem, where it occupied ‘a bleak little compound’ where 

the occupants were holed up for weeks on end (Hodgkin 2012: 309). 

Operating difficulties informed a review in the form of a series of 

questions sent round to British missions in the region on the station’s 

continued ‘value and usefulness’ in the summer of 1947, by which time 

Sharq had Colonel Edward C Hodgkin as its third Director. They reported 

favourably, ‘and that the popularity of the station is in most cases at least 

equal to, if not exceeding that of the BBC’. 

Particularly appealing was the entertainment but also the local items. The 

station also fed newspapers around the region and in response to this 

demand had recently started a news broadcast at dictation speed. The 

Amman station compared it to its nearest rival the Palestine Broadcasting 

Service, which was viewed as having a Jewish bias, whereas Sharq 

‘represents Arab opinion fairly’. From Cairo, a comment on the continued 

absence of ‘flag-waving’, 



19

The fact that while Sharq el Adna is generally recognised as a British-

sponsored station, its programmes are oriented in such a way as to 

maintain Arab goodwill. (Those few Arabs who think about such things 

are puzzled as to the real policy of Sharq el Adna, since, broadly 

speaking, the station cannot be charged with any objectionable 

grinding of the British axe and is usually careful to present the Arab 

viewpoint in an acceptable light).

As well as information on Sharq’s popularity with the public, respondents 

had also been asked for suggestions as to improvements and again from 

Cairo, ‘that Sharq might devote more time to British publicity work in the 

Middle East’, ie, that a propaganda station should broadcast some 

propaganda! However, and this is the crux of the dilemma facing the 

station, any such material ‘would need very careful handling since any 

noticeable move in this direction might easily result in a falling-off in the 

station’s popularity’.15 

Eventually, shortly before the establishment of the state of Israel in 1948 

the station was forced to move once more to Limassol, as ‘one of the 

British military units  to come to Cyprus from Palestine’,(Palestine Post 3 

April 1950: 2) where, once established, it was but part of ‘a huge 

propaganda apparatus in the Middle East following the end of the war’, 

having at the time the most powerful medium wave transmitter in the 

15 TNA FO 953/60 PME1421 Middle East Information Department, replies from Information 
Officers, July 1947 



20

region, and run since its move to Cyprus by MI6 (Franzen 2009: 752). As 

the Cold War developed, its preoccupations came to the fore, and ‘a good 

deal of time and effort was expended by Western propagandists, such as 

the Information Research Department (IRD) of the British Foreign Office in 

attempting to get their major themes carried by Arabic broadcasting 

stations’. British-run stations like Sharq, along with the BBC were favoured 

outlets. For example ‘In late January and mid-February 1955, Sharq 

broadcast,  ‘11 talks containing anti-Communist angles and 5 of a directly 

anti-communist nature’(Vaughan 2004: 62). Islam, which had been a 

prominent feature on the station from the start, was also a major plank of 

the propaganda effort of the IRD. It was seen as a bulwark against 

communism and ‘the IRD continued energetically to propagate belief in 

the fundamental incompatibility of communism and Islam’, going so far in 

Egypt as to produce sermons for distribution to Imams (Vaughan 2004: 

64-5).   

Central to what James Vaughan sees as the failure of British and American 

propaganda efforts in the region, was the Arab-Israel dispute and ‘the 

pernicious influence of the conflict was felt in almost every branch of the 

information and cultural diplomacy programmes in the region’. Britain and 

the US did not always agree on policy towards first partition and then 

recognition of the state of Israel and part of the British propaganda effort 

including Sharq, was aimed at distancing Britain from the policies of US 

President Truman. Because of its stance on Palestine, Sharq was accused 

of broadcasting anti-Jewish and after 1948, anti-Israeli material, leading to 



21

allegations  that the Foreign Secretary was using Sharq ‘as a sly agent of 

ours which can say what Mr Bevin is afraid to say openly and get away 

with’ (Vaughan 2005: 128-38).

 

The early nineteen fifties also saw relations with Egypt under strain, at 

first over the number of British troops stationed in the country, then over 

Sudan, then of course over the Suez Canal. A ‘secret’ memorandum from 

April 1952 commented on the role of ‘information work’ in the region. ‘Our 

task’ it read, referring to the previous winter’s confrontation with the 

Egyptian government which involved the mass mobilisation of British 

troops ‘was primarily to ensure that in an area where public opinion must 

be expected to be emotionally on the side of the Egyptians’, what the 

writer opined was a ‘true version of the facts’ should be made known and 

the case made for a continuing British military presence. In this regard 

‘Our most effective weapon was undoubtedly broadcasting. The BBC, with 

its reputation for accurate news reporting, broadcasts in Arabic for three 

hours a day at key listening times, and our clandestine station at Cyprus 

broadcasts a full day’s programme in Arabic’. 

Both were widely listened to and were used as a source of news by Arab 

newspaper editors. Looking forward, it went on, 

it would appear that in any future crisis in Anglo-Egyptian relations the 

Middle East states other than Egypt are a better propaganda target 



22

than the Egyptians themselves. This is because the other Arab states 

are a softer target and more susceptible to the arguments which we 

are able to put forward, whereas the Egyptians are at the mercy of 

their own Ministers, press and radio. 

Their work should be ‘aiming at detaching other Arab sympathies from 

Egypt’.16 

Finance and control   

The precise identity of who or what body financed and ultimately 

controlled Sharq al-Adna both before and after it moved to Cyprus has 

been difficult to determine. Much has been suspected, but little known for 

sure. Most of the audience, who would have had various levels of 

understanding of or interest in its provenance would have simply listened 

to its programmes. The official response to those who were interested was 

always at the very least equivocal. Quizzed in parliament in 1948 over 

broadcasts in support of armed action by the Arab countries in Palestine, 

Foreign Secretary Ernest Bevin denied the station was run by the Foreign 

Office and said ‘It is operated by a body of people connected with the 

Arabs’ and that ‘The people who have been operating it are the same 

16 TNA FO 953/1230 Memorandum Note on Information Work in the Middle East April 15 
1952 CFR Barclay, Information Policy Department



23

people who operated it for years in Palestine’(Hansard 16 June 1948) .17 

Asked similar questions two years later, the Secretary of State for the 

Colonies, John Dugdale, said Sharq was run by ‘a private company 

registered in Cyprus, its main object being to promote the exchange of 

cultural and general information throughout the Near East’.18 

 

The Palestine Post had announced in April 1950 (3 April 1950: 3), that the 

station had been taken over by a private company, the Near East 

Association, under the chairmanship of Sir Harold MacMichael, former 

High Commissioner in Palestine, but it was registered not in the UK but 

in Cyprus. Even that is in some doubt, as ‘Sharq al-Adna had never been 

officially identified as a commercial station at all; it was omitted, for 

example, from the list of commercial broadcasting stations in the 

colonies produced by the Colonial Office for the Beveridge Broadcasting 

Report of 1949’ (Rawnsley 1996: 502). 

What has also not been clear, is precisely when the station began taking 

advertising and so became the ‘commercial’ station it was supposed to 

be. It arrived in Limassol as a military operation in 1948 and at some point 

made the transition. Kamel Qustandi, interviewed in 2015 at the age of 

89, said this was in 1953, at the suggestion of the Arab staff and he went 

to London the following year to deal directly with British advertisers (Al 

Jawzi Al Maqdisi 2010). Subsequent releases of government papers have 

17 Hansard, Oral Answers Radio Station, Cyprus (Propaganda) Mr Bevin to various 
questions 16 June 1948
18 Hansard, Question Mr Parker to Mr Dugdale 10 May 1950 P 1044/6



24

thrown additional light on the matter. A November 1956 Cabinet briefing 

note following the requisitioning of Sharq al-Adna, makes plain who paid 

for the station and how much. The Palestine Post in announcing the take-

over of the station by the NEA in 1950 had said that at that time it had 

been financed by the Foreign Office to the tune of £10,000 per annum. 

The briefing note shows this to be a wild underestimate. It opened, ‘The 

Near East Arab Broadcasting Station, or Sharq-al-Adna in Cyprus is owned 

by a private company secretly controlled by Her Majesty’s 

Government…Its Directors and senior staff are British, but the majority of 

the staff are Arabs’.  It continued, with a revelation which has not surfaced 

before about the precise sources of its funding, ‘Before requisitioning the 

station it cost about £400,000 a year to run. It derived about £60,000 a 

year from advertising revenue and a further £75,000 as a special 

contribution from the oil companies.[my italics] The remainder was 

provided from the Secret Vote’. 

This was lavish funding – at the same time the BBC External Services for 

the Middle East cost £141,000 per annum for broadcasting 38 ½ hours per 

week. So Sharq could well afford the sums paid to contributors. 

Continuation in some form and with a similar mix of funding, from oil and 

other companies and government, was desirable. The new station would 

address ‘the uneducated masses’ while the BBC continued to broadcast to 

‘the educated and influential listeners’.  Government funding would have 

to be from the Open, rather than the Secret Vote, though (the secret vote 

or secret service vote was the sum allocated by parliament each year to 



25

the intelligence services). The advertising the station carried was a 

valuable contribution financially as well as for bolstering the station’s 

‘legend’19 and was considered to have increased exports to the region by 

some £3,500,000 in the previous year and former clients were enquiring 

when it would be restarted. To ensure the future viability of the 

replacement for Sharq it might be necessary for HMG ‘to purchase the 

station from its present ostensible owners’ and perhaps to lease it to the 

new ones, but careful consideration would be necessary both in looking 

forward and ‘including preservation of cover for Her Majesty’s 

Government’s interest in the previous set up’.20  

Denouement

Increasing tension between Britain and Egypt and concomitant pressure 

on Sharq to increase its anti-Egyptian content put its credibility as an 

independent entity under increasing strain, but in the autumn of 1955, it 

was still felt to be the best vehicle available to explain the benefits to local 

populations of the British presence in the region. By the following year this 

was no longer plausible and Sharq was being denounced, in Egypt at least 

‘as a dangerous imperialist agitator’. This was recognised in London. In a 

September 1956 discussion of plans to commandeer the station noted 

that ‘Sharq on its present basis is becoming rather embarrassing, as many 

people now suspect the station to be controlled by HM Government’. 

19 Term for cover for an agent. The false story or biography behand an assumed identity. 
20 TNA PREM 11/1149 Middle East (Policy) Briefing note for the Ministerial Committee on 
Overseas Broadcasting, by AD Dodds-Parker, Parliamentary Under-Secreary of State for 
Foreign Affairs, November 20, 1956



26

Another went, ‘I exclude the possibility of any rehabilitation of Sharq in its 

present form. Effectively Sharq has been “blown”’.21 

And so to the tripartite attack on Egypt. Communication featured 

prominently in military preparations. According to Brigadier Bernard 

Ferguson, Director of Psychological Warfare, in the original plan, ‘the very 

first stick of bombs’ on the 31st October, would target Radio Cairo, and 

Sharq al-Adna would be commandeered to replace it immediately, 

(Ferguson 1970: 265). In the end, Radio Cairo was reprieved for a few 

days, but Sharq was commandeered. As foreseen, this was to prove no 

simple matter. The question of the loyalty of the Arab staff was key. A 

Foreign Office minute in September noted, ‘As I understand it, one of the 

main difficulties about using Sharq to put over the British point of view in 

a big way is that the Arab staff are likely to desert if this is done’. 22  

Ferguson had tried and failed to recruit Arabic speakers against this 

possibility: Egyptians feared repercussions for their families in Egypt and 

approaches to the BBC drew a blank. Roy Poston, the then Director of 

Sharq al-Adna, was told ‘in veiled terms’ what was being planned. 

Poston’s reaction was not ideal: ‘His sympathies were deeply and 

genuinely with the Egyptians and he was distressed at the very thought of 

it’. Poston assured him, echoing Law’s words from 1941, ‘that none of his 

21 TNA FO 1110/947 Middle East, Broadcasting to the Middle East, Unsigned, undated 
(but September 1956 because of its position in the file)
22 TNA FO 1110/947 Middle East, Broadcasting to the Middle East, minute P Dean to Mr 
Rennie, 26 September 1956 



27

Arab or British staff [my italics] would agree to broadcast our bulletins or 

propaganda’(Ferguson 1970: 267). 

And so it proved. The station was commandeered and one of the staff, 

Massara Khoury, ‘who was in tears’ was at some point forced ‘to 

broadcast live news reports against Egypt and the Arabs’(Al Jawzi Al 

Maqdisi  2010). The following night, the staff put out another message 

repeated in English and Arabic all through the night of the 31st 

October/1st November, saying ‘the staff of Sharq Al-Adna was heart and 

soul with their Arab brethren; they dissociated themselves with the 

broadcasts of the night before and that Sharq Al-Adna [my italics] was no 

longer to be believed’ (Ferguson 1970: 267).

Ferguson was alerted first thing in the morning by monitors in London and 

had the entire staff arrested, including Poston who, according to Kamel 

Qustandi, had suggested that the staff resign, saying he no longer 

recognised his own country(Al Muqaddam 2015). 

Conclusion

It is tempting, especially if one concentrates on the station’s demise, to 

say the career of Sharq Al-Adna was a failure. Certainly, James Vaughan 

views the propaganda efforts of both the British and the Americans to 



28

have failed, as ‘Western prestige and popularity in the Middle East 

declined precipitously’ after WW2. The technical operations of both 

countries’ information work was sophisticated and effective; the problem 

was the message. There was too much concentration on Cold War 

preoccupations and too little attention paid to Arab nationalism and to the 

question of Palestine and the Palestinians (Vaughan 2005: 238-249). Of 

Sharq, one might argue that the reasons for its existence in the precarious 

days of 1941 were never tested. The Arabs never had to choose between 

the British, the Germans, or the Italians. The fighting decided that. The 

station had then to reinvent itself to take account of the unmitigated 

disaster which the founding of the state of Israel represented to its 

audience, at the same time as reflecting, as subtly as it could, the 

changing policies of its hidden controllers. It also had to negotiate a path 

through the minefield of increasingly fraught Anglo-Egyptian relations, 

which finally proved too much. The carefully constructed edifice collapsed 

under the weight of its own internal contradictions—the British were no 

longer prepared to compromise the message in furtherance of their 

immediate political and military interests—the mailed fist of anti-Nasser 

propaganda instead of the velvet glove, of near-invisible persuasion 

wrapped in music, poetry and readings from the Koran. The staff, as 

predicted from the start, though prepared to work for one of the colonial 

powers, would not countenance being tools of their own oppression. In 

this refusal, they had the support of their British boss. 



29

One could further state that Sharq’s greatest achievements had little 

connection to the aims and objectives of the station’s controllers but 

arose out of the means they chose to employ: the creation of an Arab 

language radio station, which broadcast Arab music, history, culture, 

religion and discourse.  Sharq was largely successful for most of its career 

in masking who controlled it, but to what precise effect is hard to say. It 

might be tautologous but the results of subtle propaganda would be by 

definition subtle. But Sharq al-Adna was one of the most popular radio 

stations in the Middle East for fifteen crucial years, launched or 

popularised the careers of musicians, singers, writers, directors and 

producers. It was a vehicle for Arab culture and a platform for diverse 

voices throughout the region and was a university for nascent Arab 

broadcasting.

 

References

Aldrich, R. J., (2001). The Hidden Hand: Britain, America, and Cold War 
Secret Intelligence. London: John Murray. 
Al Jawzi Al Maqdisi, Nasri (2010) Tarikh Al Etha’ea Al Filastiniya Huna Al Quds, 
Accessed 13 April 2018: https://Marefa.org/
Al Muqaddam, Nabil. (2015) An Era in Sharq Al Adna, Filastin Al Safir.  Accessed 13 April 
2018: http://palestine.assafir.com5)/Article.aspx?ArticleID=3173. 
Anon., (1944). Miss Amina Said. Palestine Post, 30 October, p. 2.
Anon., (1949). NEABS Congratulates Israel. Palestine Post, 12 May, p. 3.
Anon., (1950). Private Company Takes Over NEABS. Palestine Post, 3 April, 
p. 3.
Anon., (1956). Part IV, The Arab World, Israel, Greece, Turkey, Persia. 
s.l.:BBC Monitoring.
Armbrust, (2012). ‘History in Arab Media Studies: a Speculative Cultural 
History’ in Tarik Sabry (Ed) Arab Cultural Studies: Mapping the Field. 
London: IB Tauris &Co. Ltd pp32-54 

http://palestine.assafir.com5)/Article.aspx?ArticleID=3173


30

Bakeer, H., (1998). ‘Kamel Qustandi's Experience in Sharq Al Adna’, Al 
Haya  August 1998. Accessed 13 April 2018: 
http://www.alhaya.ps/arch_page.php?nid=228071.
Berg, J. S., (2013). The early shortwave stations: a broadcasting history 
through 1945. Jefferson(N Carolina): McFarland & Co. Inc.
Boyd, D., (2003). Sharq Al-Adna/The Voice Of Britain The UK’s ‘Secret’ 
Arabic Radio Station and Suez War Propaganda Disaster’. Gazette: The 
International Journal for Communication Studies, 65(6), pp. 443-455.
Burkhalter, T., (2013). Local Music Scenes and Globalisation: Transnational 
platforms in Beirut. New Yor & London: Routledge.
Butler, E., (1963). Amateur Agent. London: George G Harrap & Co.Ltd.
Collier, S., (2013). IRD, Arab Nationalist and Communist Propaganda. 
s.l.:PhD University of Hertfordshire.
Connell, J., (1947). The House by Herod's Gate. London: Samson Low, 
Marston & Co..
Connell, J., (1957). The Most Important Country: The True story of the 
Suez crisis and the events leading to it. London: Cassell & Co.
Dorril, S., (2000). MI6: Inside the covert world of Her Majesty’s Secret 
Intelligence Service. London: Simon & Schuster.
Ferguson, B., (1970). The Trumpet in the Hall, 1930-58. London: Collins.
Franzén, J., (2009). 'Losing Hearts and Minds in Iraq: Britain, Cold War 
Propaganda and the Challenge of Communism’. Historical Research, 
83(222).
Garnett, D., (2002). The Secret History of PWE, 1939-45: The Political 
Warfare Executive. London: St Ermin's.
Ghandour, Z. B., (2010). A Discourse on Domination in Mandate Palestine: 
Imperialism, Property and Insurgency. Abingdon: Routledge.
Hodgkin, J., (2012). Amateurs in Eden, The Story of a Bohemian Marriage: 
Nancy and Lawrence Durrell. London: Virago.
Hughes, M., (2010). From Law and order to pacification: Britain's 
Supppression of the Arab Revolt in Palestine, 1963-39. Journal of Palestine 
Studies, 39(2), pp. 6-22.
Huxley, A., (1936). Notes on Propaganda. Harper's Magazine, December, 
Volume 174, pp. 32-41.
Jaber, M., (2010). The BBC World Service in the Middle East: Claims to 
Impartiality, Or a Politics of Translation, Working Paper No 25. Milton 
Keynes: Open University.
Jayyusi, L., (2002). Voicing the Nation: The Struggle over Palestinian 
Broadcasting. INTERsections.
Jenks, J., (2006). British propaganda and news media in the cold war. 
Edinburgh: Edinburgh University Press.
Keating, R., (1999). The Trumpets of Tutenkhamun: adventures of a radio 
pioneer in the Middle East. Basingstoke: Fisher Miller.
MacDonald, C. A., (1977). Radio Bari: Italian Wireless Propaganda in the 
Middle East and British Countermeasures 1934-38 .. Middle Eastern 
Studies, 13(2), pp. 195-207.
Mansour, T., (2017). Hona Mahatet Al Sharq Al Adna Le Al Etha'a Al 
Arabiya.  

http://www.alhaya.ps/arch_page.php?nid=228071


31

 Accessed 14 June 2018: 
http://www.m.ahewar.org/s.asp?aid=592437&i=0&q=
Moore, B. F. K., (2002). The British Empire and its Italian Prisoners of War, 
1940-1947. London: Palgrave Macmillan.
Partner, P., (1988). Arab voices: the BBC Arabic Service, 1938-1988. 
London: BBC.
Rawnsley, G., (1996). Radio Diplomacy and Propaganda: the BBC and VOA 
in international politics. Basingstoke: Macmillan.
Rawnsley, G. D., (1996). Overt and Covert: The Voice of Britain and Black 
Radio Broadcasting in the Suez Crisis, 1956. Intelligence and National 
Security, July, Volume 11, pp. 497-522.
Smith, L., (1980). "Covert British Propaganda: The Information Research 
Department: 1947-77",. Millenium: Journal of International Studies, March, 
9(1), pp. 67-83.
Stanton, A., (2006). Who Heard What When: Learning form Radio 
Broadcasting Hours and Programmes in Jerusalem Roundtable. 
International Journal of Middle East Studies, Volume 48.
Stanton, A., (2013). This is Jeruslaem Calling: State Radio in Mandate 
Palestine. Austin: University of Texas Press.
Vaughan, J., (2002). "Propaganda by Proxy?: Britain, America, and Arab 
Radio Broadcasting, 1953-1957",. Historical Journal of Film, Radio and 
Television, 22(2), pp. 157-172.
Vaughan, J., (2004). "'Cloak Without Dagger': How the Information 
Research Department Fought Britain's Cold War in the Middle East, 1948-
56",. Cold War History, 4(3), pp. 56-84.
Vaughan, J. R., (2005). The Failure of American and British Propaganda in 
the Arab Middle East, 1945-57: Unconquerable Minds. Basingstoke: 
Palgrave.
Vaughan, J. R., (2008). The BBC's External Services and the Middle East 
before the Suez Crisis. Historical Journal of Film, Radio and Television, pp. 
499-514.
Ziada, N., (2003). Memories: The Complete Story of Sharq al-Adna Al 
Hayat-al Jadida 9 April. Accessed 24 May 2017 
http://daharchives.alhayat.com/issue_archive/Hayat

Archival Sources

The National Archive, (TNA) UK. Foreign Office (FO) but also Prime 
Minister’s Office (PREM); Imperial War Museum (IWM). 

TNA, FO 371/81983 
TNA FO 898/113 
TNA FO 953/60 PME1421
TNA/FO 953/1230 
TNA FO 954/23/A
TNA FO1110/947
TNA PREM 11/1149

IWM 4547 Private Papers of Major GE Law



32


