
Between citizen and vigilante journalism: ZimDaily’s Fair 
Deal Campaign and the Zimbabwe crisis

Dr Winston Mano is a Senior Lecturer at the School of  Media, Arts and Design, University 
of  Westminster, UK. He joined the University of  Westminster’s Communication and Media 
Research Institute (CAMRI) in 2000.

W Mano

abstract

New forms of online citizen journalism have refreshed political communication in Africa. New 
information technologies are providing readers with previously unavailable opportunities to 
comment and produce their own news and information that is able to influence political processes. 
However, all is not rosy about Africa’s new citizen journalism. While it has produced reliable and 
quality information that African democracies require, it has also produced vigilante journalism -  a 
vindictive and revengeful form of gathering and disseminating news and information. Vigilante 
journalism is similar to the necklacing that was common in South African in the 1980s. The article 
discusses how, at the height of the Zimbabwe crisis (2007-2008), the news website, ZimDaily, led 
a vigilante campaign to publicly name and have perceived relatives and children of Zimbabwean 
ruling party officials deported from ‘Western’ countries. The idea was to help resolve the political 
and economic crises in Zimbabwe. The editors refused to question the ethics and morality of 
the exercise. Thus, encouraged by the website’s editors, Zimbabwean users of the website took 
the law in their own hands and published addresses, telephone numbers and other personal 
information about anyone thought to be related to those in government in Zimbabwe. This blurred 
the boundaries between citizen and vigilante journalism. The resultant vigilante journalism by 
groups seeking instant justice was in a way similar to the necklacing, even though this was in a 
virtual sense. It is clear that the emerging new media spaces in Africa function like double-edged 
swords able to either build or destroy democracy.

57



Mano: Between citizen and vigilante journalism: ZimDaily’s Fair Deal Campaign and the   
Zimbabwe crisis

58

INTRODUCTION

Journalism, the activity of timely reporting of events in the mass media, has for a long time been 
monopolised by institutions that employ qualified professional journalists, especially those trained 
at formal journalism schools. It is professional journalists who have so far led the process of 
gathering and reporting events in most societies. Journalism has however hitherto mainly relied 
on forms of mass media that have limited feedback. The advent of new technologies, especially 
Internet and mobile phones, has created new possibilities in the field, of expanding, undermining 
and enhancing existing journalism. Citizen journalism has emerged as a new form that allows more 
ordinary people “an active role in the process of collecting, reporting, analyzing and disseminating 
news and information” (Bowman & Willis, 2003:9). The citizen journalists are supposed to help 
produce reliable and quality information that a democracy requires. In theory, citizen journalism 
limits the need for gatekeepers and, therefore, empowers the powerless. However, as will be 
seen in this study, citizen journalism does not necessarily result in a fairer or open democratic 
communication. In fact depending on the context, it can result in ‘vigilante journalism’ – which I 
describe as a vindictive form of journalism driven by a mob-justice philosophy that is inimical to 
democracy. This is not to deny that journalism, especially in Africa has, from the beginning not 
existed sided by side with other potent forms of storytelling supported by the continent’s well-
established oral cultures (Moyo, 2009). 

This article is based on qualitative research of the opportunities and threats arising from increased 
participation by political groups in online citizen journalism. It is particularly focused on how 
Zimbabwean news readers/users, writing and reading stories on a site devoted to Zimbabwean 
issues, take the law into their own hands in their quest to achieve social justice in Zimbabwe. 
In so doing, they blur the boundaries between citizen journalism and ‘vigilante journalism’. The 
resultant vigilante journalism – a form of vendetta journalism by groups seeking instant justice 
- is meant to achieve some kind of ‘people justice’ and in this regard functions in the same 
way as the ‘necklacing’ that was commonly practised in South Africa in the 1980s and 1990s. 
Vigilante journalism involves online editors explicitly inviting readers/Internet users to openly 
participate in ‘naming and shaming’ or humiliating those thought to be responsible or related 
to perpetrators of  injustice, in this case family, students and anyone thought to be connected 
to those guilty of abusing power in Zimbabwe. Both the outing and naming of officials, relatives 
and children was however imprecise. Similarly, when necklacing started in the Eastern Cape 
Province of South Africa on 23 March 1985, it was an unmeasured response to an injustice felt 
after police in Uitenhage had shot and killed 21 people1. The angry residents retaliated by placing 
burning tyres on the neck of a community councillor and his three sons who were believed to be 
police informers. The tyres were doused with fuel and set alight, condemning the victim to slow 
death by fire while, in most cases, the mob looked on, cheered and derived satisfaction from the 

1 “The burning of  a body was a sign of  contempt for the victim and his/her deeds and no act could convey 
a deeper sense of  hatred and disrespect.  It was also used to make an example of  the victim and deter 
others from similar behaviour”, from ‘Necklacing’ at http://www.studiogeorgette.com/images/necklacing.htm 
(retrieved November 1, 2009).



Communicare Volume 29 Special Edition August 2010

59

victims’ suffering. In the Uitenhage incident, every known home of an informer or policeman was 
attacked and burned, and the term ‘necklacing’ entered the South African vocabulary. Rumours 
and allegations were enough to get one ‘necklaced’ by mobs in a system that was designed to 
bypass the apartheid judicial system. Similarly, Zimbabweans, in using the Internet to name and 
shame, have been practising this virtual necklacing in an attempt to change the political situation 
in Zimbabwe. Through textual analysis, the current article discusses how a Zimbabwean news 
website launched a weblog, titled Fair Deal, in an attempt to make users of the website participate 
in naming and shaming children and relatives of Zimbabwe’s rulers whom they accused of ruining 
the country. Allen (2003:7) points out that textual analysis is a way for researchers to make sense 
of how readers generate meanings even though “people living in different sense-making systems 
can literally see the world differently”. Therefore, while it is true that the Internet has opened 
new possibilities for challenging power, it is argued in this paper that vigilante journalism on 
the Internet, as practised by Zimbabwean ‘netizens’ in 2007 and 2008, has also emerged as a 
double-edged sword that can both promote and undermine democracy.

1.	 THE INTERNET

The Internet reaches only a minute proportion of African urban dwellers and virtually none 
outside the elite of the larger cities (Njogu & Middleton, 2009). It is nevertheless increasingly 
being accepted that the Internet is opening up new possibilities that have allowed both citizens 
and journalists in Africa to engage creatively with mainstream politics (Jensen, 2000; Nyamnjoh, 
2005; Spitulnik 2002). As with other parts of the world, despite the slow growth in the numbers 
of Internet users, “a rather small minority of these users has the capability to use the Internet 
in ways that are creative and that augment their ability to participate effectively in today’s 
knowledge societies” (Mansell, 2004:179). This is linked to the point that what is most essential 
to understanding the technical, organisational and cultural characteristics of the Internet is the 
way other communication networks have converged on the Internet (Castells, 1996:351). Digital 
technology has enabled people to package multimedia messages, including sound, images, and 
data “without using control centres” (ibid). In Africa, this has especially been the case after 2000, 
since when there has been a relative increase in Internet media. The new and diverse types of 
media are allowing new voices and are exerting pressure on political processes in Africa (Tettey, 
2009). The establishment of more media from below has encouraged ordinary Africans to begin 
to theorise in new ways about both new and old media. For example, the notion of ‘victimhood’, 
which often presents Africans as powerless victims of officialdom is now being reconsidered in the 
context that however powerful and repressive some African governments or global conditions are, 
“there is always room - sometimes through radical or alternate media - for initiative and agency to 
challenge domination, exploitation and the globalisation of poverty” (Nyamnjoh, 2005:204).  

The above developments in Africa are reflective of broader debates about e-democracy, in 
which the Internet is celebrated as a medium that enables those subject to censorship to evade 
regimes of control. For example, De Sola Pool (1983:5) argues that “[f]reedom is fostered when 
the means of communication are dispersed, decentralized, and easily available, as are printing 
presses or microcomputers. Central control is more likely when the means of communication are 



Mano: Between citizen and vigilante journalism: ZimDaily’s Fair Deal Campaign and the   
Zimbabwe crisis

60

concentrated, monopolized, and scarce, as are great networks”. The Internet has been described 
as making possible a new form of cyberdemocracy or as enabling a more inclusive public sphere 
(Dahlberg & Siapera, 2007; Gimmler, 2001; Liberty, 1999; Papacharissi, 2002; Poster, 1997; 
Tsagarousianou et al., 1998). Others have discussed the way in which the Internet can threaten 
the power of authoritarian regimes (Kalathil & Boas, 2003; Kedzie, 1997). 

However, such positive celebrations of the liberating potential of the Internet are not without 
problems. More sceptical observers have highlighted the way in which the Internet can also 
give voice to extremely reactionary perspectives - such as those of the extreme right and neo-
Nazi white supremacists (Adams & Roscigno, 2005; Atton, 2006; Brophy et al., 1999; Roversi & 
Smith, 2008). There is “a considerable and growing body of evidence pointing to a substantial 
gap between the great expectations held out for the Internet and the present realities of people’s 
experiences” (Livingstone, 2009:3-4). The perceived positive aspects of the Internet and the 
euphoria associated with it have “tended to marginalise debate on the ethical implications, 
particularly the ethical dilemmas and challenges which the Internet portends” (Chari, 2009:1). It is 
arguable whether the emerging new spaces for political communication on the Internet do indeed 
offer opportunities and threats to democracy.
 
In the context of Zimbabwe, Clayton Peel (2008) has proposed that Zimbabwean Internet forums 
constitute “a microcosm of Zimbabwean diversity which deconstructs the authoritarian nationalism 
that has been a signature of Mugabe’s 28-year rule”. Clapperton Mavhunga has similarly pointed 
out that by 2008 it was clear that Zimbabwe was already in its fifth year of cyber-guerrilla warfare 
in which online newspapers and Internet radios were using the Internet “to attack the Mugabe 
dictatorship” whereby, “Government and anti-Mugabe hackers had been trading long-range 
artillery fire for three decades” (Mavhunga, 2008:1). 

However, Dumisani Moyo (2009:12) makes an important point about the performance of digital 
public spheres involving Africans. He argues that on the Internet: 

The non-professional journalists are not accountable to anyone but themselves, and 
their ‘journalism’ is not guided or constrained by any ethical norms or principles but 
rather by gut feeling and commonsense. In a crisis situation such as the one obtaining in 
Zimbabwe after the 2008 election, citizen journalism could worsen things by spreading 
untruths and half truths which could lead to panic and disorder.

The introduction, by ZimDaily.com editors, of Fair Deal coincided with Australian, American and 
European ‘targeted’ travel and business restrictions that were placed on such top Zimbabwean 
government officials and business people as were seen to be undermining the rule of law in that 
country. In reality, the so-called smart sanctions also however led to widespread suffering in 
Zimbabwe and virtually placed the country under economic and political sanctions. This vigilante-/
mob-justice journalism was in many ways a response to the narrowed democratic space in 
Zimbabwe, especially after the formation of the Movement for Democratic Change, a worker-
backed and Western-allied political party, which from 1999 effectively began to challenge the 
dominance of Robert Mugabe’s Zimbabwe African National Union - Patriotic Front (ZANU PF). 



Communicare Volume 29 Special Edition August 2010

61

2.	 ATTEMPTS TO CONTROL THE INTERNET IN ZIMBABWE

The attacks on democracy recorded above were accompanied by overt government attempts 
to stop Zimbabweans from circulating what it perceived to be subversive emails that could 
incite the Zimbabwean public to oust President Mugabe from office (see a more comprehensive 
discussion in Mavhunga, 2008). In 2003, fourteen people were arrested for such an ‘offense’. 
The stringent measures included drafting new regulations requiring all Internet service providers 
(ISPs) to censor and report all anti-Mugabe communications. Even though the Supreme Court 
described the measures as unconstitutional, this did not stop the Mugabe government from 
seeking to control the Internet by introducing other judicial and extra-judicial instruments. The 
Interception of Communications Bill, first introduced in 2000 as an amendment to the Postal and 
Telecommunications Act, was modified in February 2001 and re-tabled to legalise the presidential 
powers designed to authorise snooping on the Internet. This superseded an earlier Supreme 
Court decision outlawed the blocking of emails by “some ISPs like Telconet, Mango, MWeb and 
Zimbabwe Online” (Mavhunga, 2008). By September 2007, the country’s ISPs and mobile phone 
providers had started installing surveillance equipment to comply with the snooping law. The main 
point here is that, after 2000, the Zimbabwe government was keen to “fight its enemies” online. 
However, such controls were not always effective because the targeted groups fought back. A 
good example is the 2005 hacking incident, whereby an unknown hacker gained unauthorised 
access to the Zimbabwe government website, www.gta.gov.zw. “The hacker found it ironic that the 
regime had coughed up public funds to install cyber-offensive weaponry, yet its databases were 
virtually defenseless against counter-attack” (Mavhunga, 2008:1). Similarly, on Saturday 10 May 
2008, another hacker invaded a state-owned online newspaper and replaced all headlines with 
the word ‘Gukurahundi’ - the name of the military campaign that left 20,000 supposed supporters 
of Joshua Nkomo dead in Matabeleland. Clearly there is a history of Zimbabwean citizens fighting 
back even though their resources are nowhere near those used by the state. Moyo observes 
that in Zimbabwe, new technologies of communication can help restore a “critical element of 
citizenship, which is the ability to communicate and express oneself without political or formal 
institutional constraints” (2009:4).  To some extent, this has indeed occurred. Yet, as discussed 
below, ZimDaily’s forums involve pitfalls that show that the process is not as straightforward as 
it seems. 

3.	 THE ZIMDAILY WEBSITE

From 2000 onwards, the growing Zimbabwean diaspora produced media to cater for their interests 
and to help lobby for political change in Zimbabwe. Prominent examples include former journalists 
of the state broadcaster, Zimbabwe Broadcasting Corporation (ZBC), who, in December 2001 set 
up a radio station, SW Radio Africa, which operates from a studio in North-West London and 
broadcasts on shortwave in Zimbabwe and also on the Internet. In February 2005, a weekly 
newspaper, The Zimbabwean, was established. It was initially produced and disseminated in 
the United Kingdom, but eventually it was also distributed in Zimbabwe and other neighbouring 
countries. Apart from these ‘old’ media, Zimbabweans increasingly began to profile themselves 
through a range of websites mostly set up by former journalists (Moyo, 2007). Examples include: 



Mano: Between citizen and vigilante journalism: ZimDaily’s Fair Deal Campaign and the   
Zimbabwe crisis

62

The Zimbabwe Situation (http://www1.zimbabwesituation.com), ZimDaily (http://zimdaily.com), 
NewZimbabwe (http://www.newzimbabwe.com), ZWNews (http://www.zwnews.com/) and 
ZimOnline (http://www.zimonline.co.za). These sites sought to keep Zimbabweans informed on 
developments back in their country. Most of these emerging media provided news, information, 
entertainment and advertisements, and offered discussion forums both on current affairs and 
the challenges that were part of living in a foreign country. They covered topics of relevance to 
Zimbabweans in the diaspora, e.g. legal issues regarding asylum applications, and the carried 
political activism aimed at exposing the injustices perpetrated by the Zimbabwean government. 
They also aimed to provide critical perspectives on the crisis to Zimbabweans ‘back home’ in the 
context of the increasing repression of private media and the monopolisation of public debate by 
government. These newly emergent media therefore aimed to connect ‘the homeland’ and ‘the 
diaspora’ in multiple and imaginative ways.

Like the other websites listed above, ZimDaily provides its readers with news and information 
about Zimbabwe. Leading Zimbabwean activists, politicians and journalists have contributed 
their own weekly columns on the website. Notable names include exiled businessman Mutumwa 
Mawere, young academics, intellectuals and prominent novelists, such as Chenjerai Hove. The 
ZimDaily website is similar to other Zimbabwean websites, especially New Zimbabwe (Mano & 
Willems, 2008 & 2010) in that it is supported by a large number of advertisements and banners 
on the front page targeting diasporic Zimbabweans, mainly those based in the United States, 
Canada and Britain. Money transfer companies, for instance advertise services to transfer 
money to Zimbabwe at rates more attractive than the official bank transfer systems. HIV/AIDS 
anti-retroviral medicines, groceries and fuel can be bought online for relatives in Zimbabwe. 
Phone companies advertise cheap calling rates to friends and relatives in Zimbabwe, while 
travel companies advertise affordable flights to Zimbabwe. As well as announcements of events 
featuring Zimbabwean musicians or DJs, there are notices of social gatherings in Luton - one of 
the English small towns with a large concentration of Zimbabweans. One of the main attractions 
at such meetings is ‘braai’ or ‘gochi gochi’, i.e. outdoor meat barbecue. The pictures on the 
website at times cover political, religious and social events that occur in the diaspora. Apart from 
news articles and advertisements, visitors are strongly encouraged to join ‘the debate’ on the 
discussion-forum section of the website and also to post comments on the news stories published 
on the site. Unlike the case with most other sites, readers are here not required to sign in. 
Discussions are mostly held in English and chiShona, or ‘Shonglish’, which refers to the mixture 
of chiShona and English that is common among Zimbabweans, and sometimes isiNdebele is also 
used. ZimDaily is linked to other online ventures (for instance, online newspapers and Zimface, a 
social networking site for Zimbabweans).

4.	 THE LAUNCH OF FAIR DEAL 1 AND 2

On 23 April 2007, five days after Zimbabwe celebrated 28 years of independence from Britain, 
the editor of ZimDaily set up a weblog asking the site’s readers to “feel free to add any names” 
of children of ruling party officials who were “either studying or living” in Western countries. 
Under the heading, “Children of ZANU PF-Thugs in the Diaspora”, the editor noted the irony of 



Communicare Volume 29 Special Edition August 2010

63

Zimbabwe government officials sending their children to study abroad by reminding his readers 
that, “Robert Mugabe has continuously castigated the west (sic) as imperialists and has always 
been quoted implying that he does not want anything to do with the west and white people”. The 
ZimDaily editor further pointed out that if reality were anything to go by, “Mugabe and his crooks 
in government favour western (sic) standards of ‘everything’ compared to Zimbabwe, a country 
they have reduced to a basket case”. Robert Mugabe and his colleagues in ZANU PF reportedly 
had over 300 children studying in either US, UK and Australian universities and “they are fears 
(sic) that these kids are being funded by tax payers in Zimbabwe”. Other information included a 
summary of initiatives to recall all honorary titles and university degrees bestowed on Mugabe 
in the past, including the knighthood awarded by the British queen in 1994. The above marked 
the beginning of ZimDaily’s much-publicised and most controversial campaign called Fair Deal, 
which had been officially launched on 10 September 2007. On the back of the perceived success 
of the 2007 initiative, Fair Deal was relaunched on 15 July 2008, as “Operation Mwana We Nyoka 
I Nyoka, Umntwana We Nyoka yi Nyoka, A Baby Snake is a Snake”[Shona and Ndebele and then 
translated in English]. The use of three languages was obviously meant to maximise the impact 
and reach of the message. It was the website’s way of applying “targeted political pressure” on the 
government of Robert Mugabe in the face of contested 2008 political elections in Zimbabwe. It is 
clear from the above that ZimDaily framed the topics in a way that was meant to produce certain 
responses from the newssite’s readers. Robert Entman (1993:52) reminds us that to “frame is 
to select some aspects of a perceived reality and make them more salient in a communicating 
text, in such a way as to promote a particular problem definition, causal interpretation, moral 
evaluation, and/or treatment recommendation.”2 As will be seen below, on the one hand, ZimDaily 
editors often frame their stories to elicit responses that are disapproving of Robert Mugabe, the 
ruling party and members of his government in Zimbabwe; on the other, the overall import of their 
stories is supportive of the opposition leader Morgan Tsvangirai and his Movement for Democratic 
Change (MDC).

5.	 PRE-FAIR DEAL PART 1: FRAMING THE PROBLEM

Fair Deal began in April 2007 when ZimDaily published a story about Reason Wafawarova, an 
Australian-based Zimbabwean writer and alleged supporter of the Mugabe government. The title 
of the story was, “THAT “REASON WAFAWAROVA” STUDYING IN AUSTRALIA! Zimbabwe: 
Mugabe’s ‘taliban’ chief studies in Australia (sic)” and it was published on the site at 12:01:00 on 
Wednesday, 11 April 2007. 

The ZimDaily journalist who wrote the story claimed that efforts to get comments from Wafawarova 
were “fruitless”. The capital letters in the heading are characteristic of the way the ZimDaily frames 
their stories to draw the attention of readers. The use of the term ‘taliban’ is informed by frames 
used by US and its allies in the war against terrorism in Afghanistan. Wafawarova was described 
in the news story as the “chief architect of the controversial national youth service, which was 

2 Entman, R.M. (1993). Framing: toward clarification of  a fractured paradigm. Journal of  Communication, 
43, (4), 51–58.



Mano: Between citizen and vigilante journalism: ZimDaily’s Fair Deal Campaign and the   
Zimbabwe crisis

64

introduced four years ago by the [Zimbabwe] government to terrorize opposition activists”. ZimDaily 
ensured that Wafawarova’s reputation was therefore framed in terms of someone to be despised: 
a diseased political writer and a former official of the dictatorial government of Robert Mugabe. 
The ZimDaily story further linked his situation to the “growing calls recently by Zimbabweans that 
Australia must extend the sanctions to hit relatives of those directly benefiting from the crackdown 
in Zimbabwe”. It was further claimed that at a demonstration outside the Zimbabwean Embassy 
in Canberra, protest organiser, Peter Murphy, told the gathering that, “it was time for the targeted 
sanctions on Zimbabwean officials to get even smarter” by also targeting the dozen or so children 
of top regime officials studying at Australian universities. At the end of the story, the news site 
invited comments, and subsequently received about 65 comments, mostly in favour of sanctions 
against Wafawarova and all the children of ZANU PF officials in Australia and other Western 
countries (especially, Canada, USA, Britain and Germany). However, others, although in the 
minority, voiced disapproval of the campaign. For instance, one contributor wrote:

Problem yemaZimbabweans ndeyekuti hamudi kunzwa vanhu vane maopinion akasiyana 
neenyu [Shona for: The Problem with Zimbabweans is that you do not tolerate different 
opinions], which explains why MDC has split up. As far as I am concerned, Reason writes 
his opinions in The Herald; others, including Jonathan Moyo, write to The Independent 
etc. The guy is free to write whatever he wants, from wherever he is. Any one who does 
not understand this simple fact is either mentally unstable or does not think, or both 
(Posted By Iqbal Sharif, Cambridge, UK: Apr 11 2007, 01:48 PM).

However, the above comment sparked a deluge of comments from readers who were supportive 
of ZimDaily’s stance in the news story, with some demanding that Wafawarova be “tortured under 
his feet” so that he could experience what victims of political torture under Mugabe were going 
through in Zimbabwe. Such comments were partly influenced by ZimDaily’s publication of a 
picture of the tortured feet of an MDC activist on their website on 10 April 2007:  

Uyu anonzi Reason ngaagochwe gumbo kuti amboonawo kuipa kwazvo. Manheru 
husiku whemunhu hamunzwi zita racho. Regai arare achawana tambo muhuro akarara 
sezita rake. Reason ngaanodzidza pa UZ.  Posted By Mutongigava , Harare, Zimbabwe: 
Apr 11 2007, 02:00 PM. Translation from Shona: This person called Reason should be 
burnt under his feet so that he can see how bad torture is. Manheru [a weekly columnist 
in The Herald] is ignorant just like his name [which means darkness]. Let him relax but 
he will soon find a cord around their neck while asleep. Reason should go and complete 
his studies at UZ (University of Zimbabwe): Posted By Mutongigava, Harare, Zimbabwe: 
Apr 11 2007, 02:00PM.

Mutongigava, whose pseudoname ironically means a ‘fair judge’, sarcastically suggested that 
Wafawarova should be deported to Zimbabwe so that he could continue his studies at the poorly 
resourced University of Zimbabwe. Wafawarova was also cited as a good example of how 
ZANU says one thing, while, in fact, doing another. More “necklacing” comments were written 
in “Shonglish” and called for Reason Wafawarova to be hunted down in Australia and that, if 



Communicare Volume 29 Special Edition August 2010

65

found, his feet should be “barbequed”. The above clearly indicated that a number of Zimbabwean 
readers of the site, using pseudonyms, were prepared to support ZimDaily’s campaign. 

6.	F AIR DEAL PART 2: “SEND MUGABE’S CROOKS (SIC) KIDS BACK TO THEIR EVIL 
FATHERS”

The follow-up Fair Deal Campaign was officially launched on 17 September 2007 by ZimDaily 
when it published a story titled: FAIR DEAL PART TWO: CHILDREN OF ZANU-PF THUGS IN 
THE DIASPORA!!! Written by the editor, the story claimed to be buoyed by the “success” of Fair 
Deal Part 1:

ZimDaily this week takes the ‘Fair Deal’ campaign on ministers’ kids in the lands of the 
‘Imperialists’ to a new level. Buoyed by the successes we have scored in Australia and 
the numerous enquiries we are receiving from the EU, UK, Canada, USA and Scotland 
we officially launch the ‘FAIR DEAL’ Campaign, under the banner “Send Mugabe’s crooks 
(sic) kids back to their evil fathers” (ZimDaily editor, 17 September 2007).

ZimDaily found it ironical that relatives and children of ruling party officials were sent to countries 
often described by Zimbabwe as ‘imperialists’. It also updated the readers on the “success of 
the previous campaign” given that “disenfranchised” Zimbabweans in the diaspora have limited 
options of tackling the regime. The editor reported that the Fair Deal Campaign in Australia had 
resulted in the deportation of eight children of top officials in the Zimbabwe government. The 
move left the Zimbabwe government, as he claimed, “rattled and shell shocked at the prospect of 
further deportations of their children from the diaspora”, adding that:

“If 8 deportations could cause the panic and pandemonium displayed by the government 
in arresting and charging MDC leader Morgan Tsvangirai and the reported urgency to 
resolve the Constitutional impasse in SADC mediated talks, imagine how much impact it 
would have if the estimated 300 Zanu-PF officials’ kids are all sent back” (ZimDaily editor, 
17 September 2007).  

Here there is a clear attempt to link developments in Zimbabwe with pressure from the website. 
Readers were further told that the campaign could only succeed with their support. The stated aim 
of the campaign was to collect primary data to be used by the host governments (especially USA, 
UK, Canada, New Zealand and Australia) of the ZANU PF chiefs’ children. The editors ended by 
making an impassioned plea to the readers to furnish data on Mugabe’s children:

We appeal to anyone with information on these kids to either contact the editor, editor(at)
zimdaily.com or post the details anonymously below. Western governments are eager to 
extend the sanctions to these kids. Our leaders should be accountable to us by knowing 
the extent of our power over them. HELP US TRACK ALL THE KIDS WHEREVER THEY 
ARE ENSCONSED (ZimDaily editor, 17 September 2007).  



Mano: Between citizen and vigilante journalism: ZimDaily’s Fair Deal Campaign and the   
Zimbabwe crisis

66

ZimDaily stated that power lay with it and its readers but for legal reasons had to deny ownership 
of all comments posted by its readers by indicating that they belonged to “whoever posted 
them”.  Within 12 hours of publishing the editorial, the site generated 139 comments, mainly 
from readers who submitted names, institutions, (in certain cases) actual addresses and phone 
numbers thought to belong to all those related to top Zimbabwean ruling party officials. There 
were however others casting doubt on the names disclosed. For instance, a posting entitled 
“No Fairdeal”, posted from the UK, accused the readers of being MDC supporters who had run 
out of ideas. S/he reminded them that the Zimbabwean elections were due in March 2008 and 
that the supporters needed to have a more meaningful discussion to attract voters. “Tuvanhu 
tweMDC twukashaya point yekutaura twunongotukirira, nezvinonyadzisa mubepa rinoveregwa 
nevanhu vese”. Translation from Shona: “These MDC twats have run out of ideas and now they 
are resorting to abusing others with obscenities on this news site which is read by everybody” 
(Posted by Tembo, Leicester UK: Sep 17 2007, 03:36 AM). Names of journalists who used to work 
for national media but were now in the diaspora were also submitted to the website by readers 
demanding that they, too, be deported. On the whole, the posting attracted more responses than 
those for Part 1.

7.	F AIR DEAL PART 3: THE RELAUNCH

Encouraged by the ‘success’ of the first campaign and wanting to put more pressure on the ruling 
party in Zimbabwe, in 2008 ZimDaily decided to relaunch the initiative. The moment came on 
15 July 2008, with a story by Tamuka Ngwenya being headlined “FAIR DEAL: The Re-Launch”. 
It stated that Zimbabwe continued to be high on the agenda at “the UN, EU, AU and SADC” 
and that “the time for Zimbabweans in the diaspora to play their part in applying pressure to the 
thugs masquerading as Heads of State in Zimbabwe is now”. It was also claimed that the UK 
was “taking our plight to the EU in the coming days and it is only when we are seen to be in the 
fore-front of helping find a solution can the battle against tyranny be won”. Some words from 
the previous campaigns were reproduced and the aim was to use familiar terminology (that had 
worked in the past) to attract both old and new readers to the campaign. The reporter also added 
new information that altogether framed the story in such a way that readers would again submit 
names in response to what looked like a call to duty of Zimbabweans who cared:

We appeal to anyone with information on these kids/family members to either contact 
the editor, editor(at)zimdaily.com or post the details anonymously below. Western 
governments are eager to extend the sanctions to these Kids/Family Members.

The addition of ‘family’ to ‘kids of Zanu PF officials’ meant the net was cast wider than before. 
The new campaign received 336 postings, mainly in support of ZimDaily and even with names 
of ZANU officials’ children in the diaspora. For example, Jongwe from South Africa wrote: “LETS 
TIGHTEN THE SCREWS AROUND ZANU PF: THEIR SONS AND DAUGHTERS, BUSINESS 
INTERESTS AND KING (MATIBILI HIMSELF). THESE POISONED HUMAN BEINGS.” Matibili is 
a nickname given to Robert Mugabe by those who allege that he is a Malawian. Others asked for 
the pages to be open for about a week so that many people could have a chance to send more 
names of Zanu PF murderers. 



Communicare Volume 29 Special Edition August 2010

67

However, not all comments were approving of Fair Deal (Part 3). In a posting entitled ‘Unfair 
Deal’, the son of a former finance minister stated: “This is not a fair deal it is a very unfair deal I 
am a Zimbabwean former minister’s son and i (sic) want to know what I should do. Can i choose 
parents can i force him to resign, from his former employment? how? “(Posted By K Chidzero, 
Usa: Jul 16 2008, 01:10 PM). Other forumites replied, urging him to change his ‘ways’ to show 
that he is a sincere person. The messages implicitly suggested that he join the MDC to show that 
he was not a supporter of Mugabe and his government. Two postings from the UK were critical 
of the Fair Deal Campaign. In a posting called ‘ZimDaily out of step’, a UK-based writer calling 
him/herself Conway indicated that the main political parties were busy negotiating a temporary 
government and yet ZimDaily and its readers were going backwards. It was suggested that the 
website should instead focus on economic matters that would solve Zimbabwe’s problems. It was 
also pointed out that children of the opposition leaders were in Australia getting education better 
than that of ordinary Zimbabwean children in state schools:

Stop being fooled by these guys when they gain votes by talking about hunger in Zim, its 
not for them. When Tsvangirai says “vana vedu havachadzidza nekuti maticha hatambire 
mari svinu” [Shona: Our children are not schooling because teachers are no longer 
earning a living salary] he is not talking about his kids. When will we get leaders who 
lead by example? Just stop this nonsense. GNU [Government of National Unity] is by the 
corner. Zimdaily knows that when GNU forms[,] your online paper will be useless. Stop 
using people to safeguard your agendas. Write articles that wiil (sic) build Zimbabwe not 
destroy. You are already out of step (Posted By Conway, Uk : Jul 17 2008, 01:50 AM).

The overall tone was meant to discourage those who were posting messages on the page and to 
ask readers to focus on economic recovery. Other responses were sent to correct the information 
supplied on the site. Conway’s message made other readers bolder in their criticism of Fair Deal. 
Some accused ZimDaily of faking the results of the campaign and argued that no one had been 
deported ever since the campaign had started. The ZimDaily forum was clearly motivated by 
feelings of revenge and here the editors had stirred up feelings of hate that could result in the 
unnecessary murder of anyone perceived to be aligned to the ruling party in Zimbabwe.

8.	C ONCLUSION

The Fair Deal Campaign is a response to serious problems in the Zimbabwe public sphere. 
Migration and new technologies have enabled Zimbabweans to create a new space that gives all 
those connected a chance to debate relevant topics regardless of their location or status. The official 
media in Zimbabwe have, by comparison, been restricted, with readers lacking opportunities to 
interact with news producers. However, the behaviour of Zimbabweans on the ZimDaily website 
displayed tendencies of moving from citizen journalism to vigilante journalism. The ‘necklacing’ 
mentality was evident in how they sniffed out “enemies” to “kill” and “barbeque”. There is so much 
blind fury and anger in the online discussions to the extent that it partly explains the political 
violence in Zimbabwe. The behaviour of Zimbabweans on ZimDaily can also be understood in 
terms of what Georgey Ayittey calls the difference between “the cheetah generation” and the 



Mano: Between citizen and vigilante journalism: ZimDaily’s Fair Deal Campaign and the   
Zimbabwe crisis

68

“hippo generation” in modern Africa. While the latter tends to blame everything on colonialism, 
as for the cheetah generation - Africa’s new hope - they “brook no nonsense about corruption, 
inefficiency, ineptitude, incompetence, or buffoonery. They understand and stress transparency, 
accountability, human rights, and good governance…they can analyse issues with remarkable 
clarity and objectivity” (2005:xviiii-xx). How Fair Deal editors and journalists teamed up with the 
readers to exert pressure on the government in Zimbabwe during the crisis can be seen as one 
way in which the ‘cheetah generation’ in Zimbabwe is choosing to use its own power to bring 
about change in Zimbabwe. 

The campaign had many problems, including the morality of publishing names without first checking 
the facts. Many, it turned out, were not related to the politicians in Zimbabwe. It was open to abuse 
by the readers. However, they chose to treat the Zimbabwe crisis as a war where morality was 
suspended. The cheetahs behave differently from many “African leaders, intellectuals, or elites, 
who …see a Western imperialist in every African adversity” (Ayittey, 2005:xx). They are unlike the 
‘hippo generation’, which is “intellectually astigmatised and stuck in their colonialist pedagogical 
patch”.

The exact extent to which the Fair Deal Campaign affected the political situation in Zimbabwe 
may never be known for sure. I does however give a clear indication that Internet is beginning 
to make its mark on Zimbabwean and African politics. Leslie (2006) notes: “Whenever there is a 
political crisis, it is likely to spur political communication on the Internet, but when circumstances 
are normal, exchanges of information with different objectives prevail.” Fair Deal is both a product 
and a response to the Zimbabwe crisis of 2000 to 2008.  It is illustrative of how the Internet has 
the potential to empower ordinary Africans by providing them with other avenues along which to 
fight back. Yet it must be noted that the Internet can create a dangerous form of journalism during 
such moments of political crisis where vigilantism results in the virtual necklacing, humiliation and 
tarnishing of reputations by groups convinced that they are fighting for a good cause. The people’s 
court can make serious mistakes that can potentially violate other citizens’ rights. Further, these 
are times when the majority opinion is not always right.

REFERENCES

Adams, J. & Roscigno, V.J. (2005). White supremacists, oppositional culture and the World Wide 
Web. Social Forces, 84, (2), 759-778.

Allen, M. (2003). Textual analysis. London: Sage publications.
Alexander, K. (2004). Orphans of  the empire: an analysis of  elements of  white identity and 

ideology construction in Zimbabwe. In B. Raftopoulos & T. Savage (Eds), Zimbabwe: 
injustice and political reconciliation (pp. 193-212). Cape Town: Institute for Justice and 
Reconciliation.

Alexander, K. & Muzondidya, J. (2005). The ghost voters, the exiles, the non-citizens: an election 
of  exclusion. Cape Times, 31 March 2005.

Atton, C. (2006). Far-right media on the Internet: culture, discourse and power. New Media 
Society, 8, (4), 573-587.



Communicare Volume 29 Special Edition August 2010

69

Ayittey, G.B.N. (2005). Africa unchained: the blue print for Africa’s future. New York: Macmillan/
Palgrave.

Biersteker, A. (2009). Horn of  Africa and Kenya diaspora websites as alternative media sources. 
In K. Njogu & J. Middleton (Eds),  Media and identity in Africa. Edinburgh: Edinburgh 
University Press.

Bloch, A. (2005). The development potential of  Zimbabweans in the diaspora: a survey of  
Zimbabweans living in the UK and South Africa. Geneva: International Organisation for 
Migration.

Bowman, S. & Willis, C. (2003). We media: how audiences are shaping the future of  news and 
information. The Media Center at the American Press Institute.

Brophy, P., Craven, J. & Fisher, S. (1999). Extremism and the Internet. British Library Research 
and Innovation Report 145. Manchester: Centre for Research in Library and Information 
Management (CERLIM).

Castells, M. (1996). The rise of  the network society. Oxford: Blackwells.
Chari, T. (2009). Ethical challenges facing Zimbabwean media in the context of  the Internet, 

Global Media Journal: African Edition: 2009, 3, (1).
Cunningham, S. (2001). Popular media as public ‘sphericules’ for diasporic communities. 

International Journal of  Cultural Studies, 4, (2), 131-147.
Dahlberg, L. &Siapera, E. (2007). Radical democracy and the Internet: interrogating theory and 

practice. Basingstoke: Palgrave Macmillan.
De Sola Pool, I. (1983). Technologies of  freedom. Cambridge, Mass.: Belknap Press.
Gimmler, A. (2001). Deliberative democracy, the public sphere and the Internet. Philosophy and 

Social Criticism, 27, (4), 21-39.
Jensen, M. (2000). Making the connection: Africa and the Internet. Current History, 99, (637), 

215-220.
Kalathil, S. & Boas, T.C. (2003). Open network, closed regimes: the impact of  the Internet on 

authoritarian rule. Washington, D.C.: Carnegie Endowment for International Peace.
Kamete, A.Y. (2006). The return of  the jettisoned: ZANU-PF’s crack at “re-urbanising” in Harare. 

Journal of  Southern African Studies, 32, (2), 255-271.
Kedzie, C.R. (1997). Communication and democracy: coincident revolutions and the emergent 

dictator’s dilemma. Santa Monica, CA: RAND.
Leslie, M. (2007). “The Internet and democratisation. In G. Hyden, M. Leslie & F.O. Ogundimu 

(Eds), Media and democracy in Africa. New Brunswick/London: Transaction Publishers.
Liberty. (1999). Liberating cyberspace: civil liberties, human rights, and the Internet. London: 

Pluto Press.
Livingstone, S. (2009). Children and the Internet: great expectations, challenging realities. 

Cambridge, Malden, Massachusetts: Polity.
Mavhunga, C. (2008). The glass fortress: Zimbabwe’s Cyber-guerrilla warfare. Concerned 

African Scholars, December.
Mitra, A. (1997). Diasporic web sites: ingroup and outgroup discourse. Critical Studies in Mass 

Communication, 14, 158-181.
Moyo, D. (2007). Alternative media, diasporas and the mediation of  the Zimbabwe crisis. Ecquid 

Novi. African Journalism Studies, 28, (1&2), 81-105.
—. (2009). Citizen journalism and the parallel market of  information in Zimbabwe’s 2008 Election. 

Journalism Studies, 10, (4).



Mano: Between citizen and vigilante journalism: ZimDaily’s Fair Deal Campaign and the   
Zimbabwe crisis

70

Muponde, R. (2004). The worm and the hoe: cultural politics and reconciliation after the 
Third Chimurenga. In B. Raftopoulos & T. Savage (Eds), Zimbabwe: injustice and political 
reconciliation (pp. 176-192). Cape Town: Institute for Justice and Reconciliation.

Muzondidya, J. (2004). ‘Zimbabwe for Zimbabweans’: invisible subject minorities and the quest 
for justice and reconciliation in post-colonial Zimbabwe. In B. Raftopoulos & T. Savage 
(Eds), Zimbabwe: injustice and political reconciliation (pp. 213-235). Cape Town: Institute 
for Justice and Reconciliation.

—. (2007). Jambanja: ideological ambiguities in the politics of  land and resource ownership in 
Zimbabwe. Journal of  Southern African Studies, 33, (2), 325-341.

NewZimbabwe. Start a tribalism section, Retrieved June 26, 2006, from http://newzim.
proboards29.com/index.cgi?board=zimele&action=display&thread=1151315932

—. Nzondoro in Uk. Retrieved May 29, 2006, from http://newzim.proboards29.com/index.cgi?bo
ard=hotgossip&action=display&thread=1147377775

—. A Zimbo in Big Brother!!!!!!. Retrieved May 29, 2006, from http://newzim.proboards29.com/
index.cgi?board=zimele&action=display&thread=1117226092

—. Makosi’s Blow-job on National t.v. Retrieved May 29, 2006, from http://newzim.proboards29.
com/index.cgi?board=zimele&action=display&thread=1118191997

—. makosi update. Retrieved May 29, 2006, from, http://newzim.proboards29.com/index.cgi?bo
ard=zimele&action=display&thread=1118907878

Nyamnjoh, F.B. (2005). Africa’s media, democracy and the politics of  belonging. London/New 
York: UNISA Press.

Njogu, K. & Middleton, J. (Eds). (2009). Media and identity in Africa. Edinburgh: Edinburgh 
University Press.

Papacharissi, Z. (2002). The virtual sphere: the Internet as a public sphere. New Media & Society, 
4,(1), 9-27.

Poster, M. (1997). Cyberdemocracy: the Internet and the public sphere. In D. Holmes (Ed.), Virtual 
politics: identity and community in cyberspace (pp. 212-228). London: Sage Publications.

Raftopoulos, B. (2004). Nation, race and history in Zimbabwean politics. In B. Raftopoulos & T. 
Savage (Eds), Zimbabwe: injustice and political reconciliation (pp. 160-175). Cape Town: 
Institute for Justice and Reconciliation. 

Raftopoulos, B. & Yoshikuni, T. (1999). Sites of  struggle: essays in Zimbabwe’s urban history. 
Harare: Weaver Press.

Ranger, T. (2004). Nationalist historiography, patriotic history and the history of  the nation. Journal 
of  Southern African Studies, 30, (2), 215-234.

Roversi, A. & Smith, L. (2008). Hate on the net: extremist sites, neo-fascism on-line, electronic 
jihad. Aldershot: Ashgate Publishing.

Spitulnik, D. (2007). Alternative small media and communicative spaces. In G. Hyden, M. Leslie & 
F.O. Ogundimu (Eds), Media and democracy in Africa. New Brunswick/London: Transaction 
Publishers.

Tsagarousianou, R., Tambini, D & Bryan, C. (1998). Cyberdemocracy: technology, cities and 
civic networks. London: Routledge.

Tettey, W.J. (2006). The Politics of  media accountability in Africa: an examination of  mechanism 
and institutions.” The International Communication Gazette, 68, (3), 229-248.


